Nu har gräsänderna dykt upp vid dammen med sina dunbollar!
Varje morgon när jag drar upp rullgardinen så är de i ängen nedanför balkongen.
Men de är så otroligt skygga att så fort de ser minsta rörelse så rusar de ner i dammen och simmar iväg. Så jag har svårt att räkna exakt hur många urgulliga dunbollar de har.
Det ena paret kan ha sju stycken och det andra tre-fyra stycken.
 
De få gånger de inte rusar iväg är det ändå svårt att se hur många gässlingar det ändå. De smälter in i gräset väldigt bra.
Men jag är så glad för minsta liten dunboll jag upptäcker. Så glad att grågässen dyker upp varje morgon nu när svanarna inte längre tillbringar någon längre tid i dammen.
Sedan grannbyn gjorde våtmarker en bit bort har svanarna bosatt sig där.
 
Grågässen har sina bon längre upp i ån men kommer hit för att äta frukost varje dag.
Jag får vara glad att de kommer alls.
Det är mycket mindre med fåglar i dammen nu för tiden. Ett par knipor bor här och några gräsänder men inte den mängden det var för några få år sedan.
Mindre med fisk? Eller är det mängden rovfåglar som dyker upp här jämnt och ständigt? De äter också fågelungar.
Men minsta lilla pippi som kommer gör mig glad och just nu gkäds jag otroligt mycket över gräsändernas små gässlingar.
 

Kommentera

Publiceras ej