Roat mig med att tvätta mina bröllopsklänningar idag.
Den gröna var det handtvätt på och den andra skulle man lämna in på kemtvätt, som altid med klänningar köpta i USA. Men jag testa på att tvätta för hand och än kan jag inte se att något har hänt med klänningen.
Det var inte smidigt att stå där dubbelvikt över badkaret men jag kämpade på. Tvättningen måste göras.
Var rädd att de skulle fälla något väldiga men ingen av dem gjorde det. 
Den gröna klänningen var otroligt svår att vrida ut då tyget är lätt metallaktigt. Det kom inget vatten när jag försökte vrida ur den men när jag gick ut för hänga upp den ute på balkongen så samlades massor av vatten nertill i den ihoprullade klänningen och när jag nästan kommit ut till balkongen så forsade det vatten från den. Tack o lov blev det bara lite utomhus och resten ute på balkongen.
Min randiga klänning som jag köpte i Texas året innan min systerdotters bröllop för tio år sedan, var betydligare lättare att tvätta.
Så är den ju kort också.
Jag hade på mig den på lördagskvällens firande i Lissabon. Passade perfekt till den lite mer avslappnade miljön.
Jag kände inte alls för att lämna in den på kemtvätt då jag mycket troligt aldrig kommer använda den igen.
Och inte bara därför. Sist jag hade en klänning på kemtvätt så hade den fällt så mycket att den ändrade utseende. Inte till något sämre men så den gick fortfarande att använda.
Men det som gjorde att jag inte ville gå dit igen var att de hade inte tvättat maskinen efteråt så den vita handsydda silkesjackan de hade tvättat efteråt blev lätt rosa.
Undrar vad som sas när de kom och hämtade den?!
Nu ska det bli intressant och se om klänningarna krymper eller det händer något annat med dem.
Nu gör det inget om de kanske inte passar längre.
Chansen att jag skulle få använda någon av dem igen är inte stor.
Skulle jag få åka på bröllop i Florida när storebror till årets brudgum gifter sig så kan jag ändå inte ha samma klänning igen.
Men det var otroligt roligt att få vara så fin och uppklädd.
 

Kommentera

Publiceras ej