Så är äntligen gräsklipparsäsongen igång!
Jag älskar att klippa gräset. Att sakta glida fram över den gröna gräsmattan och klippa den snygg och slät.
Gräsklipparen är det enda fordon jag klarar av att köra numar. Den går precis lagom fort för att jag ska uppfatta vad som händer runt omkring mig.
Så underbart att får ratta ett fordon, även om det bara är en liten gräsklippare och ingen stor buss.
Bättre än inget!
Elvis ligger hela dagarna ute på gräsmattan och höll mig sällskap när jag körde fram och tillbaka runt henne.
Hon satt hela tiden och tittade på vad jag gjorde.
Vid ett tillfälle fick jag nästan putta undan henne där jag kom glidande. Den lilla gamla tanten är så gott som döv, så det är inte alltid hon märker att jag kom glidande.
Men mest satt hon på avstånd och tittade. 
Men när jag stannade upp för att byta till ett linne i det härliga varma vädret, så kom hon susande och ville kela.
Ingen gräsklippning utan att det krånglar lite.
Först lossnade fjädern som gör att knivarna fungerar. Det är tack och lov lätt att fixa till.
Men när jag upptäckte att det ena framhjulstödet, eller vad nu den kallas, hade trillat av så la det lite sordi på glädjen att få klippa gräset.
Det är en liten sprint som lossnar och som gör att hjulet inte sitter kvar.
Sprinten är så liten att den inte går att hitta i gräset, för där hjulet lossnar är inte säkert att det var där sprinten gick av.
Jag vet inte hur länge jag kört utan hjulet, för när jag upptäckte att det saknades och sedan gittade det, så var det långt från där jag var.
Hade bara lite kvar på sista delen av trädgårdens gräsmatta, så jag klippte färdigt. Höjde upp knivarna i högsta läget och det borde inte skapat några problem.
Men förutom det, så var det underbart att sitta där glidandes i solskenet!
Resten av gräsmattan utanför trädgården, som jag inte hann klippa, är ingen panik med. Det gräset är inte lika långt som trädgårdens matta var.
Vill ha fint där på Valborg.
 
Men undrar om jag fått premiärklippa så här tidigt förr?
Gräsmattan brukar vara full med gullvivor när jag börjar klippa men det var bara de i landet som var i full blom än. Resten var bara små knoppar.
Får hålla koll på dem så jag inte klipper dem innan de hinner slå ut.
De är ju så fina!
 

Kommentera

Publiceras ej