Något som är väldigt frustrerande med MS, utöver allt annat som kommer med den sjukdomen, är det dåliga minnet. 
Har så otroligt svårt för att komma ihåg saker och ting numera. Ibland kan jag komma ihåg saker när jag funderat en stund. Men för det mesta är allt borta för evigt.
Letar djupt i minnet när jag pratar med folk och de refererar till tidigare samtal eller händelser. Ibland fejkar jag och får så småningom ledtrådar i samtalet som gör att jag minns. Ibland frågar jag, men då känner jag som om de säkert tror att jag inte brytt mig komma ihåg. Det är så otroligt jobbigt!
Jag får läsa om böcker flera gånger innan jag kommer ihåg dem. Ok, kan skämtsamt säga att jag sparar pengar då. Behöver ju inte köpa så många. Men ibland händer det att jag köper samma bok flera gånger, för att jag glömt att jag läst den. En gång kom jag på först när jag läst ut den att jag redan hade den. Mycket irriterande.
Fråga mig inte vad som går på bio just nu eller vilken film jag tycker har varit bäst hittills i år. Hjärnan blir ett svart hål om jag försöker. Sitter jag med ett bioprogram framför mig kan jag tala om hur filmerna var eller om du namnger dem. Men annars inte.
Tittar flera gånger i min almanacka för se så jag inte glömmer olika saker jag ska göra. Men det hjälper inte alltid, missar saker ändå.
Så ha tålamod i samtal med mig, jag glömmer inte saker med vilje. De bara försvinner av sig själva. Tar mycket bilder, för då kan jag komma ihåg saker bättre. 
Minnet är ju så uselt att jag till och med glömmer att kliva på tåg...

Kommentera

Publiceras ej