Det fanns mycket att titta på i Belém.
Längst bort från vår startpunkt låg ett armémuseum och minnesmonument för alla portugiser som dött i krig.
Det var skrämmande många. Det dröjde ett tag innan det gick upp för mig att hela muren bakom monumentet var full med namn.
 
I en öppning i raden av namn kunde man gå in i ett litet kapell.
Inne i det kunde man sedan gå en lång smal gång fram till ett litet rum med en kista i.
Det stod mycket på den men jag fattade inget. Antar att det var en hög diginitet inom den portugisiska militären. Vackert var det där inne i alla fall.
När jag kom ut var det vaktavlösning och jag ville se det lite hela närmare och knallade fram till den eviga lågan mitt under monumentet.
Hade blivit så distraherad av avlösningen att jag missat skylten som talade om att det var förbjudet att gå fram till den.
Oops! Så korten jag tog på insidan av statyns spegelbilder skulle jag inte tagit.
 

Kommentera

Publiceras ej