Så var det dags att baka våfflor i församlingshemmet igen.
Jag har två saker om året som jag vet att jag kommer få hjälpa till med i Barkeryd.
Fika på trettondagen och våfflor i mars.
Det är roligt att hjälpa till. Så jag gör det gärna.
Jag traskade fram i det soliga, om än lite blåiga vädret.
Hade en timma på mig att brygga kaffe, vispa grädde, plocka fram tallrikar och bestick och grädda våfflor.
Jag hade fullt upp och tiden rann iväg men jag hade fått ihop gott om våfflor när en skock komfimander kom uppspringande för trappan och började ta för sig. Det var aldrig någon som behövde vänta på våfflorna.
De hade gudstjänsten i församlingshemmet vilket gjorde att jag fick lite panik.
Tänk om jag låter för mycket när jag vispar grädden? Så när jag hörde hur de började sjunga, så slängde jag mig över vispen och tryckte ner den i grädden. Fårgade efteråt om de hört något men det hade de inte, tack o lov.
Jag fick också fixa glutenfria våfflor till en av komfimanderna. De hade tagit med ett rengjort våfflejärn för detta ändamål och speciellt smet.
Men de som skrivit hur man fixade till smeten hade inte tänkt på att jag kanske inte ville ta hela påsen. Så jag fick gissa lite hur mycket smet jag skulle ta till andelen vatten. Grabben åt i massor så jag verkade ha hittat rätt mängd pulver.
Det blev fullt ös när alla kom. Jag hade fullt upp med att grädda våfflor, så de fick plocka åt sig allt och hälla upp drycken själva. Gick hur galant som helst.
Jag hade riktigt hett ett tag. Det är varmt med tre våffeljärn och solen som strålade in genom fönstren.
När jag vispade grädden lade jag en hadduk över skålen så att det inte skulle skvätta. Men det gjorde jag inte när jag fixade ihop våffelsmeten, så vid ett tillfälle så lyckades jag skvätta upp en massa på mig själv. Det bara rann nerför tröjan och byxorna.
Det var bara att gå hem och slänga dem i tvättkorgen.
Efter ett par timmar var allt klart och jag kunde åka hem. Jag tog med mig den överblivna våfflan och grädden hem till Elvis. Hon slängde sig över det hela. 
Så det blev en mycket lyckad förmiddag där alla tyckte att våfflorna var goda.
 

Kommentera

Publiceras ej