Jag älskar att vara ute och resa men det behöver inte vara till andra länder.
Det finns mycket att se här hemma i Sverige också.
Som den lilla ön Hamneskär med den fina fyren Pater Noster, som ligger strax väster om Marstrand.
Jag gillar fyrar och den här känns så härligt avsides.
Det ligger ett vandrarhem här, så ön går att besöka. Men att bara åka dit några timmar och sedan åka därifrån går bara om man har egen båt.
Vill jag åka dit så får jag antingen åka med på en dagstur med Rolfs Buss eller så får jag stanna över natt. Det senare är inget billigt alternativ, speciellt inte om jag åker själv. Kan åka en vecka till södra Europa för samma summa.
Bussturen koster 2.400 kr. Vill jag stanna över natt, finns det flera val allt efter vad jag vill göra under mitt besök.
Det är från 5.500 kr och uppåt. Bästa alternativet är det för 7.500 kr. Då ingår båtfärd, säng, guidad tur runt ön, besök uppe i fyren, frukost, lunch och fyrarätters skaldjurs middag. 
Låter helt fantastiskt!
Båtturen är lite speciell den också då man åker med en RIB-båt, en slags plåtbottnad gummibåt. Det står att väskan måste vara vattentät och att man bör ha skor och kläder att byta med. Allt berör på hur fort de kör.
Jag blev helt otroligt sugen på att åka hit när jag läste om fyren och ön.
Men jag kanske får nöja mig med att åka på en dagstur. För åker jag själv måste jag betala 2.000 kr i enkelrumstillägg. Känns så där.
Men några timmar på ön är bättre än inget.
Får se vad jag hur jag gör.
 

Kommentera

Publiceras ej