Så var det dags för den årliga omplantering av mina växter.
Det tar sin lilla tid. Det är många växter som ska få ny större kruka och ny jord. Det är med större kruka börjar bli ett problem. Det betyder att de tar mer plats och jag har svårare och svårare att hitta ytterkrukor.
Sedan har jag massor av växter som nu är så stora att jag inte längre orkar plantera om dem. Mina monsteror, den enorma euphorbian och fredsliljorna. De får De får leva så länge de kan. Vilket värkar vara hur länge som helst. Euphorbian blir bara större ochs större. Snart är den två meter hög. Men den kanske åker ut när det blir fönsterbyte till våren. För då måste jag flytta på den varken jag vill eller ej. Den står uppstöttad mot balkongdörren och den ska ersättas av ny och förhoppningsvis tätare. 
Bananplantan har jag delat på lite och elefantöronen blir bara fler och fler. De kommer fylla lägenheten om det vill sig. Jösses vad de förökar sig!
Det är ett riktigt skitgöra att plantera om blommor. Det blir jord precis överallt. Det blir till att städa imorgon. Idag orkar jag inte. Nu har huvudet börjat koka, så det är bara att uppsöka sängläge.
Men glad att jag fixat till hälften av mina blommor i alla fall. Några får jag vänta med då de är fulla med knoppar och inte är så bra att flytta på. Men i övrigt får det räcka.
 
 

Kommentera

Publiceras ej