Så var det då äntligen finaldags.
Den stora favoriten är John Lundvik och inte mig emot. Det är en härligt glad låt. Något som behövs i Eurovision Song Contest i år. Där myllrar det av ballader, som vanligt, och knasiga hittepålåtar, tack för den Netta. 
Min favorit är Mohombis Hello. Vill jag att han ska vinna? Nej verkligen inte. Jag hoppas på John. Skulle inte gråta heller om Hanna och LIAMOO vann. Men de kan vingla iväg rent röstmässigt ibland. Det är aldrig bra. John sjunger stensäkert varje gång och med enorm glädje. Det gillar jag!
 
1. Jon Henrik Fjällgren - Norrsken ***
En gullig låt. Han är gullig, renen är gullig, allt är gulligt.
 
2. Lisa Ajax - Torn **
En ointressant artist sjunger ok låt.
 
3. Mohombi - Hello ****
Min absoluta favorit. Visst jag kanske inte älskar falsettsången men allt annat går jag igång på. Det jag ÄLSKAR är stompet i refrängen. Det ger låten en extra kick. Snyggt nummer även om det nu är lite för likt Månst Heroes.
 
4. Lina Hedlund - Victorius **
Det är inget fel på låten, den är bara lite gammaldags. Men Lina sjunger kanon.
 
5. Bishara - On My Own *
Vad jag avskyr barnröster! Stackarn kan verkligen inte rå för hur han ser ut men hans barnsliga utseende ihop med den vuxna jag-saknar-dig-här-i-sängen-text går så fruktansvärt illa ihop. Den får INTE vinna.
 
6. Anna Bergendahl - Ashes To Ashes **
Bra låt, med en annan artist hade jag älskat den men hennes mörka skorriga röst skär i mina öron. Avskyr den.
 
7. Nano - Chasing Rivers **
Inget fel på låten men den går liksom lite obemärkt förbi. Det är just inget som berör. Han sjunger ofta också väldigt luddigt.
 
8. Hanna Ferm & LIAMOO - Hold You ***
Skulle inte gråta om den här vann. De är fantastiska på scenen. Låten håller väl dock inte riktigt samma klass. Helt ok men deras kemi gör den kanon.
 
9. Malou Prytz - I Do Me **
Hon gör den otroligt mycket bättre än vad den egentligen är. Jag är helt fel generation för att gilla det här. Men hennes självklarhet på scenen kommer man långt med.
 
10. John Lundvik - Too Late For Love ****
Glädjen i sången gör mig så otroligt glad. Sen sjunger han ju alltid bra. Inga sura toner där inte. Refrängerna är n riktigt härlig rökare men verserna hänger väl inte riktigt inte med. Hoppas på att den vinner.
 
11. Wiktoria - Not With Me ***
Ytterligare en artist som gör sin ganska så ordinära låt fantastiskt. Wiktoria är hela sången. Med en slätare artist hade den varit ingenting. Skulle hon vinna får de dåck göra om numret. Det är inte tillåtet att ha saker hängande från taket i Eurovision.
 
12. Arvingarna - I Do ***
Ett härligt glädjepiller som absolut inte ska vinna men som är kanon att sjunga med i. 
 
Nu är det bara att lite lätt nervöst invänta kvällen. De har visserligen ändrat röstningsförfarandet något med åldersgränserna. Men det här med att folk, oftast är det barnen som tycker att det är kul att trycka på hjärtat hela tiden, men även vuxna röstar hejvillt på var och varannan låt. Det har gjort det på senare år att ingen få enskilt mycket poäng. Det har blivit en röra av låtar som alla har chansen att vinna hur olämpliga de än är. Härom året skillde det endast 25(!) poäng mellan 1 och 12 på folkets röster! Så ska det väl inte bli hoppas i år hoppas jag.
Melodifestivalen 2019,

Kommentera

Publiceras ej