VM-GULD! VM-GULD! VM-GUUUUUULD!
Jag älskar ishockey och går de då och vinner VM-Guld igen, så är lyckan total.
Det har varit ett fantastiskt VM och då inte bara för att de vann alla sina matcher. Förlorade bara en liten poäng längs med resans gång. Viasat har haft kanonsändningar. Jag brukar normalt inte titta på införprogram och analyserna i periodvilorna, men nu tittade jag hela tiden. Kanonbra programledare och ännu bättre experter. Ovanpå det en supersnygg Richard Wallin. Inte kunde jag ana att lite gråa hår och kostym kunde piffa upp en karl så mycket. Håkan Södergren är alltid jättebra, så härligt engagerad. Likaså Niklas Lidström och målvakten Erik Granqvist, men bra var han. Jag är helt lyrisk över allt. Det är bara kommentator Niklas något som jag har svårt för. Inte det han säger, han är jättebra, även om han nu inte ens försöker uttala alla namn rätt, inte ens de svenska (De La Råss), men hur hans röst låter när han blir upphetsad. Då vill jag bara stänga av öronen, men Richard Wallin hade jättebra röst, så det jämnade ut sig något.
De svenska spelarna har spelat rolig och fartfylld hockey och det har varit roligt att titta på de flesta matcherna. Har även tittat på flertalet av de andra matcherna. Bra att ha på när jag sitter och syr. 
Jag har alltid älskat hockey, allt sedan VM bara gick varannat år och var den enda hockey som sändes på TV. Det var sorg varje gång VM var över. Numera följer jag HV71 och tittar på mängder med SHL-matcher under säsongen.
VM-finalen mellan Sverige och Schweiz var onödigt spännande. Jag höll på att gå åt av spänning. Mådde illa, så nervös var jag. Förlängningsperioden klarade jag inte att titta på. Låg i sängen och lyssnade. Inte blev det bättre när det gick över till straffar, men oj vad jag lycklig jag blev när de vann. Skrek som en galning. Tur att jag bor enskilt, så jag inte stör några grannar.
 
Lite nästan kuslig detalj. I periodvilan mellan tredje och förlängningen, visade Viasat ett klipp om när Garpenlöv frågade spelare om de var beredda att lägga straffar om det skulle gå så långt. Ekman-Larsson och Forsberg sa att ja det gör vi absolut. Det var sedan de som gjorde målen som gjorde att Sverige vann. Nästan som om det var förbestämt.
 
Jag satt sedan överlycklig och tittade på alla medaljutdelningar. Hade verkligen unnat Schweiz ett guld, men inte när de spelar mot Sverige. Jag tittade på alla interjvuer efteråt. Sög i mig allt av ren och skär galen lycka. Hade svårt att varva ner. Hade de förlorat hade jag haft svårt att sova av besvikelse, men adrenalinkicken av en vinst gjorde att jag hade svårt att landa. Så när sändningen var över, tittade jag om från straffarna och framåt. Vet inte vad klockan var när jag till slut la mig, men det var en bit in på nästa dag. Somnade till slut med ett stort leende och huvudet fullt med hur några spelare gjorde snöänglar i guldkonfettin.
Tack Sverige för er underbara vinst. Grattis! Det var ni verkligen värda!!!
Tillägg. Detta var materialförvaltare Anders "Pudding" Wiederståls sista VM. Han har tagit hand om Sveriges spelare i evigheter och har sammanlagt två OS-guld, åtta VM-guld, av totalt elva svenska, och ett knippe silver och brons. Helt otroligt!
 

Kommentera

Publiceras ej