Jag har aldrig nämnvärt brytt mig om Midsommarafton.
Det är en dag man antingen tillbringar tillsammans med familjen eller festar. Har ingen gen familj och dricker inte. Så det känns lite som det kvittar.
När jag fortfarande jobbade, brukade jag se till att jag just jobbade på den dagen. Nu har jag äntligen hittat något roligt att göra på aftonen. Jag hjälper till att servera hemlagad ostkaka på scouternas midsommarfirande.
Har hur roligt som helst när jag serverar den lokala delikatessen. Det är många som gillar ostkaka, jag gör det inte, smeten är godare. En herre kommer varje år med egen bytta och köper ett par portioner och tar med hem. Det var flera i år som tog med sig hem. De hade dock ingen egen bytta utan fick nöja sig med upplagt på en papptallrik.
Som vanligt var vädret inte överdrivet bra, men det ösregnade i alla fall inte som förra året. Det var många gott om folk som hittat hit. Även utomsocknes från USA och Tyskland eller om de var från Danmark. De komunicerade på knagglig engelska. Vi sålde så det stod härliga till. Inte bara ostkaka, utan i år, även hembakade maffiga kakor. 
Som vanligt började det regna när de lokala ungdomarna skulle spela. Så som vanligt fick de tränga in sig under fikatältet och som vanligt fick jag se dem bakifrån. De är otroligt duktiga, men jag kunde inte lyssna så mycket då vi mest hela tiden hade fullt upp. 
Till slut sålde vi slut på ostkakan men det var precis lagom till det började gå mot sitt slut och det var bara två som inte fick. Ett par andra delade på den sista portionen. En gammal kollega från Swebustiden hade också hittat hit. Roligt att träffa honom igen, även om jag nu inte hann prata så mycket.
Efter ett par timmar var det över och vi packade ihop och jag traskade hemmåt.
Så var midsommarfirandet över. Vi ses nästa år.
 

Kommentera

Publiceras ej