Den härliga fortsättningen på underbara första filmen.
Här får man följa dels Sophie när hon håller på att göra iordning hotellet inför stundande nyöppning och den unga Donna när hon för första gången träffade Harry, Bill och Sam. Det växlar otroligt snyggt emellan de olika tiderna.
Lily James som spelar den unga Donna, är otroligt charmig och är väl den av alla skådespelarna som sjunger bäst. Hon är filmens hela motor. Hon är klart bäst av alla och får här sitt stora genomslag. 
ABBA-låtarna kanske inte alltid är de mest kända, men ändå vill jag och många andra, speciellt hon som satt bredvid mig, sjunga med. Det är otroligt svårt att sitta still i vissa låtar. Även de lugnare vill jag gunga och sjunga med i.
Inte för att avslöja för mycket, men tonen på filmen är inte riktigt den glada och glättiga som det var i första filmen. Det vinner den mycket på. Får lite mer djup. Jag rörs till tårar på slutet. Men när den är rolig, är den jätterolig. Underbara gapskratt.
Det stör mig lite att de ändrat på hur Harry beskrivs som ung i den första filmen, Harry Headbanger och punkare, mot hur prträtteras här. Han är dock otroligt rolig och hans möte med Donna är klart det roligaste.
De flesta av skådespelarna är verkligen inga sångare och aldrig märks det så väl som när Cher kommer och river av en fantastisk Fernando. Hon kan verkligen sjunga!
Läste i en intervju med Stellan Skarsgård, att han från början skulle ha lite solosång. Men han såg hur Benny Andersson led när de spelade in sången. Benny sa att de lät bra när de var färdiga, men tre dagar senare fick Stellan ett nytt manus och då var hans solosång struken. Han måste låtit verkligen illa, för det lilla Pierce Brosnan sjunger själv, är gräsligt. Men det gör inget. Det gör bara filmen ännu charmigare och roligare. 
Roligaste scenen/sången är en absolut gräslig version på Kisses of Fire. Så vansinnigt rolig!
Det ryktas också att Cher ska sjunga in en CD med ABBA-låtar. Det tycker jag låter som en ypperligt bra idé. Hennes röst passade otroligt bra till Björn och Bennys låtar.
Tycker nästan att den här var bättre än första filmen. Jag greps med mer i sångerna. Ville verkligen sjunga med HELA tiden. Jag vet inte om det vår många som sjöng med eller om det bara lät så. De flesta sångerna var av allsångstyp och det kunde lika gärna vara ljudet bara från filmen. Jag skulle dock älska att gå på en sing-a-longversion. 
Filmen känns lite lång, men när den efter nästan två timmar slutar vill jag inte att den ska ta slut. Jag och flera stycken sitter kvar till en bra stund efter att filmen avslutas. Jag fullkomligt bubblade över av lycka efteråt. Trackaserade folk till höger och vänster för att prata av mig. Måste bara se den igen!!!!
Tips!!!! Sitt kvar till sista rutan. Då kommer en jätterolig lite extra scen.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej