Varit otrogen mot Filmstaden och pipit iväg till stans andra biograf, Folkets Bio. 
Men min största kärlek har skämt bort mig och jag har nu blivit petig när det gäller hur salongen är när jag går på bio.
På Filmstaden är det stadiumplacering på stolarna, ljudet är kanon, bra mellanrum mellan raderna, fri sikt och supertrevlig personal. Sitter man på ett lugnt drama och det pågår världens action i salongen bredvid, kan man förnimma ljud från den. Men inget som stör.
 
Folkets Bio är en äldre biograf, välskött och sköna stolar. Men salongen hade endast svag lutning och jag satt så att jag såg duken precis över framförvarande ryggstöd. Hade det varit mycket folk i salongen hade de skymt duken. Men värst var det störande ljudet från först, buggkursen vägg i vägg. Basen hördes väl och även lite andra toner. Sedan kom ett ljud som jag inte kunde placera. Regn i stuprör? Först trodde jag att det tillhörde filmen Molly's Game. Kunde vara sedelräknare i bakgrunden under pokerspelen. Men ljudet blev högre och högre och var även i andra scener där det nästan överröstade pratandet några få gånger. Så otroligt störande. 
Det straffar sig att smita iväg på andra biografer.
Molly´s Game bygger på den sanna historian om Molly Bloom, som började som stjärna inom puckelpisten, men skadade sig. Hipp som happ så råkade hon bli värdinna för pokerspel med sanslöst rika män, skådespelare, regisörer och annat löst folk. Hon tjänade stora pengar enbart på dricks och så länge hon inte tog ut procent på potten var spelen helt lagliga. Men för att kunna hålla sig vaken i flera dygn och sedan för att kunna somn började hon knapra piller och sedan blev det mer och mer droger. Hon tappade kontrollen och hamnade så småningom på FBIs radar. 
Filmen hoppar mellan rättegången, pokerspelen, skidtävlingarna och samspelet med hennes dominante far. Det pratas i 190 knyck konstant, tänk Gilmore Girls på steroider. Det är mycket pokertermer och åtalssnack, jag har blicken mer eller mindre limmad på texten. Men samtidgt gör det inget att jag inte hänger med eller förstår allt som sägs. Det är hela tiden högintressant och Jessica Chastain är suverän som den arroganta Molly och Idris Elba toppen som hennes luttrade advokat. 
Det är en film som sitter kvar i mig långt efter att den har slutat. En mycket sevärd film.
 
 

Kommentera

Publiceras ej