Följer Tre Kronor på Instagram och igår lade de ut en länk om att det gick att titta på damernas U18 VM i Ryssland. De spelade semi mot just Ryssland.
Så givetvis bestämde jag mig för att titta. Matchen streamades på youtube från en rysk kanal, så kommentatorn pratade ryska. Den djupa ryska rösten var trötsam att lyssna på, då jag inget förstod. Så jag stängde av ljudet på mobilen. Stöttade upp mobilen i knäet och på datorn hade jag på Bones, samtidigt som jag broderade lite. Tjejerna hade med sig en 1-0 ledning från första prioden och de spelade på bra. Men flera gånger fick de spela 3-5, men lyckades stå emot alla attacker pga ett bra försvarsspel. Men till slut gjorde ryskorna mål. Tack o lov gjorde svenskorna ytterligare ett mål inte långt därefter. Spänningen var olidlig mot slutet då en svenska åter åkte ut. Men de lyckades hålla undan och har nu blivit historiska.
Som första europeiska land spelar de nu i final i ett VM. Det har alltid varit USA och Kanada innan i alla år. Sverige är för övrigt också det enda europeiska damlag som spelat en OS-final.
Jag vet inte vad de haft för gruppspel, som gjort att USA och Kanada spelade mot varandra redan i Semin. Där USA vann. Sverige lyckades ta poäng mot USA i gruppspelet. Det kanske är det som gjorde att USA och Kanada spelade mot varandra tidigare än final eller så har de inte som herrarnas juniorer. Då har USA och Kanada krävt att de alltid ska spela i samma grupp för att de inte ska kunna möta varandra tidigare än i finalen.  Det är så man storknar när man hör detta och att Internationella Hockeyförbundet gått med på fusket. Men nog om detta.
Med stolthet över vad tjejerna har lyckats med i år, kommer jag att titta på finalen som börjar 17.30 i kväll. Visst är risken väldigt stor att de förlorar. Men chansen finns alltid och även om de förlorar, så kommer det kännas mer som om de vunnit ett silver än förlorat ett guld. Det är otroligt stort att de spelar final!
Heja Sverige!!!!

Kommentera

Publiceras ej