Man kan lätt tro att jag är helt fixerad vid USA och bara tycker om det stora landet i väst och bara vill resa dit.
Jo, det är ett fantastiskt land att resa i. Det finns så otroligt mycket att se och uppleva och så ser det inte ut som hemma. Inte för att jag inte tycker om Sverige, det gör jag verkligen! Skulle inte kunna tänka mig att bo någon annanstans. Jag tycker Sverige är underbart! Jag har rest runt mycket i Sverige men kanske inte på senare år. Men det finns platser som jag gärna åker tillbaka till om och om igen. Här kommer några av mina Smultronställen i Sverige.
STRANDGÅRDEN
SMUs sommargård väster om Halmstad. Anläggningen ligger verkligen på strandkanten och är jättefin. Kyrkan likaså. På parkeringen utan för den, har jag spenderat flera nätterna flertalet gånger. Sedan har jag och kusinvitamin, oftast, spenderat underbara dagar på stranden. Den långa stranden gör att jag inte behöver ligga i knäet på andra. Men det gäller att inte gå FÖR långt, för då hamnar man på nakenbadarnas avdelning. Jag är inte pryd, men det är inte några vältränade ynglingar som ligger där direkt.
Det är härligt lagom långgrunt. Botten går i vågor, så man behöver inte gå jättelångt för att kunna doppa sig rejält. Här finns snäckor lite varstans. 
Jag längtar ständigt hit. Har tyvärr inte varit på Strandgården på flera år, men hoppas verkligen att det ska ske igen.
 
STOCKHOLM
Vår vackra huvudstad. Hit åker jag gärna igen och igen. Här finns mycket att göra, gå på museum, titta i vackra kyrkor, biografer, vackra parker och allmänt härlig stad. Jag försöker åka hit minst en gång om året. Ett favoritställe är Bergianska Trädgården med sitt vackra växthus, där jag frossar i vackra blommor. Globen är en häftig arena och den guidade turen väl värd ett besök. Cosmonova med sin enorma filmduk är en häftig upplevelse. Får inte glömma slottet, här finns massor att se från Vita Havet till alla de vackra smyckena. Vaktavlösningen är bättre än den vid Buckingham Palace i London. Vill man sen annorlunda saker ska man ta sig ut till Moderna Museet. ABBA-museet är också ett roligt museum. Jag kan rabbla hur många roliga ställen som helst eller så kan man bara vandra runt längs gatorna och njuta av staden eller åka och titta på världens längsta konstutställning dvs Stockholms tunnelbana. Ingen station är den andre lik.
KOLMÅRDEN
Jag älskar Kolmården! Här kommer man riktigt nära djuren. Kan spendera hur mycket tid som helst vid tigrarna. Det finns massor av olika djur att beskåda och själva parken ligger i vacker och varierande natur. Linbanan, där man sakta glider fram över djuren är ett måste. Det är välskött och djuren ser fina ut. Delfinshowen är häftig och är ytterligare ett måste. Jag kan vandra hur länge som helst i parken och bara njuta.
SOFIERO
Att åka hit när alla rhodedendron blommar är en otroligt färgstark och nästan overklig upplevelse Det är så vackert att det nästan inte går att beskriva. Då är det den mest fantastiska platsen på jorden. Men här finns inte bara rhodedendron, utan mängder med andra blommor och träd. Själva slottet är också värt ett besök.
SIMONSTORP
Den lilla fina träkyrkan norr om Norrköping. Hit åker vi två gånger om året och sätter blommor på gamelmosters grav. Alltid lika roligt att komma hit. Den är så vacker.
HÖGA KUSTEN
Här finns massor av saker att njuta av. Att se hur naturen har höjt sig efter inlandsisen är jättehäfigt. Grottor som en gång i tiden var vad havsnivå, är numera långt upp längs med bergväggarna. Vägen som slingrar sig fram längs med vatten eller i djupa skogar. Utsikten från Skuleberget är underbar. Jag älskar bron, den är så fin.
FALBYGDENS OST, FALKÖPING
Jag älskar att varv på varv gå runt och smaka på all ost de har uppställd för provsmakning lite varstans i den välfyllda butiken. Att titta runt i deras årstidsdel av butiken Den är en dröm med alla sina tomtar innan jul. Att sedan går och avnjuta derast fantastiska ostbuffé är grädden på moset. 
VALFRI VÄGKANT
Det finns otroligt många vackra platser i Sverige och tack vare vår Allemansrätt, så är det bara att slå upp sitt campingbord någonstans och njuta.
KYNHOLMEN
Min älskade hemby. Här är paradiset på jorden. Jag älskar att resa, men inget slår vår lilla vackra by. Här finner jag lugn och ro. Här finns vacker natur, rikt djurliv, dammar och vattendrag, bra grannar, som inte är för nära och katter och hundar. Jag älskar att bo här och bara tanken på att behöva flytta härifrån ger mig nästan panik.
 
 
Detta är bara några av alla fantastiska platser i vårt avlånga land. Jag skulle kunna skriva om hur många platser som helst. Här finns det mängder med saker att välja mellan. Vackra slott, sköna ängar, storslagna fält, Vättern, Vänern och mängder med andra sjöar, rogivande skogar, underbara öar och vackra stränder. Det är bara att välja och vraka.
Sverige är fantastiskt!
 

Kommentera

Publiceras ej