Letade efter bilder till ett blogginlägg i går och hittade bilderna från när jag fick mitt hår fixat alldeles gratis i Honolulu för två år sedan.
Jag traskade runt på stora köpcentrat Ala Moana, när en tjej kom fram till mig och undrade om jag brydde mig om mitt hår. Det var ju lagom stekhett, så jag hade håret uppsatt. Jag brukar inte bry mig när diverse försäljare brukar hoppa fram och försöka sälja saker när man sakta strosar fram i ett mall. Men jag tänkte, varför inte, och stannade upp.
En pratglas brasilianska sålde plattänger och ville visa varför hennes var det bästa märket. Om jag minns rätt så var det proslin i värmeplattorna. Hon ville visa hur snabbt och lätt det var att fixa till håret. 
Jag förklarade glatt att jag nte skulle köpa någon men hon insisterade ändå på att jag skulle sätta mig i stolen, så hon kunde visa mig hur bra håret skulle bli. Jag satte mig glatt på den höga stolen och hon började kamma mitt hår medan hon berättade om hur fantastisk denna plattång var. Det var nästan så jag inte skulle kunna leva utan den. Jag sa om och om igen, still not bying one, men hon fortsatte. Tror att priset började på 199 dollar och ju mer jag nekade ju mer sänkte hon. Sista priset var 119 dollar och det var med hennes personalrabatt. Förklade att det är bara bökigt att köpa elektriska saker i USA, då vi inte har samma kontakter.
Kommer inte ihåg hur lång tid det hela tog, men jag hade otroligt roligt och hon var jättetrevlig hela tiden. Även när jag till slut tackade för mig och traskade iväg med min fina nya frisyr. Skulle vara roligt att kunna fixa håret så fint ibland, men det skulle inte vara så ofta. Så det känns lite onödigt att lägga ut så mycket pengar.
När jag kom ner till nästa våning kom en grabb fram till mig och undrade om jag brydde mig om mitt hår. Han sålde samma plattänger som tjejen en våning upp. Jag förklarade skrattande att jag redan pratat med din kollega.
Det enda som var lite synd i det hela var att det var dagen innan min femtio årsdag och jag skulle inte ha tid att åka till Ala Moana på morgonen dagen innan min planerade helikoptertur vid tolv. Köpcentrat låg i andra ändan av Honolulu från Waikiki Beach där jag bodde och det tog tid att ta bussen dit.
Men jag var fin i håret en liten stund i alla fall. Fick tyvärr sätta upp det i knut igen när jag kom tillbaka till stranden, då hår är otroligt varmt. Det kändes som om det brände mot axlarna i solen.
Men i ett par timmar hade jag snyggare frisyr än jag haft på tre evigheter och det är ett roligt minne.
 

Kommentera

Publiceras ej