I min lilla älskade by finns gott om djurliv, älgar, svanar, rådjur, rävar, mård, en underbar utter och en hel drös andra djur. Vad som också tyvärr finns är vildsvin.
Vi har ännu, tack o lov, inga bofasta, men vildsvinen passerar genom byn allt oftare. Det finns spår med jämna mellanrum. Lite varstans är det uppbökat i jorden.
När jag idag var ute och gick fick jag syn på nästan helt färska spår. Blev alldeles förskräckt. Klockan var runt fyra och spåren hade kommit till efter att posten passerat runt tretiden. Det har dessutom snöat kraftigt flera gånger under dagen.  Så spåren hade inte varit där länge. Vildsvinet hade gått fram och tillbaka ett par gånger över grannens lilla väg. Det var tydliga spår i kramsnön.
När jag började min promenad hörde jag hur en hund i grannbyn skällde nästan panikartat. Hade han fått syn på ett svin?
Tanken på att jag skulle stöta på dem dagtid är nästan skrämmande. De må vara mycket skygga, men också otrolig agressiva. Kommer man emellan suggan och hennes smågriser är det kört.
Tack o lov hade jag ingen hund med mig idag. Men vad gör jag om vi stöter på en familj ute i skogen under en promenad? Springa ifrån dem går inte. De är snabbare än jag.
Försöker inte tänka på att det kan hända. Älskar att vara ute i skogen och vandra med grannens underbart galna hund.
Förhoppningsvis hör de mig långt innan jag kommer inpå dem och springer bort åt ett annat håll.

Kommentera

Publiceras ej