I mitt sökande efter vilka APS-rullar som tillhör vilken resa hittade jag också en massa vanliga negativ och kvitton.
Pappa har tagit hand om negativen för inskanning och kvittonen får jag nöjet att lägga in själv. Börjar med att skanna in alla kvittonen för min 40-årsresa till Malta. Det är ett antal. Det mesta var väldigt billigt på den lilla ön i Medelhavet. De hade fantastiska silverarbeten för just ingenting. Maten var också sanslöst billig. En bra och mättande lunch gick att äta för under 20 kronor.
 
Tyvärr har många av kvittonen bleknat sedan resan för lite över tolv år sedan. Men jag är glad över de jag kan skanna in. Min fixering vid kvitton går aldrig över. Det är så kul att hitta något gammalt kvitto och kunna se vad jag handlat under den och den resan och hur mycket saker kostat.
 
Det ska också bli väldigt roligt att få bilderna inlagda i datorn. Jag har gått hårt åt dem i fotoalbumet och har bara lyckats skanna in tre stycken någonlunda.
Är inte riktigt nöjd med min nya skanner. Den är sådär på att förstärka bleknade kvitton. Den gamla skannern var bättre på det. Men jag är glad att jag får in de flesta. Den nya apparaten har också en egendomlig egenhet. Den ger varje bild en sifferkod men den är inte i nummerordning. Det känns som om de åtta siffrorna bara är helt gripna ur luften. Jag fattar absolut ingenting. Inte för att det går något när jag skannar in mina kvitton men det känns mycket udda. Vad kommer siffrorna ifrån?


Kommentera

Publiceras ej