Jag har alltid älskat när det åskar.
Kanske inte direkt den här sommaren, då man är livrädd att det ska börja brinna om blixten slår ner. Men annars älskar jag detta häftiga skådespel.
Så när det började åska inatt, ställde jag mig i fönstret för att titta. Fick se flertalet spektakulära blixtar. Många som gick mellan molnen. Det är alltid häftigt med åska på nätterna när man ser hur det blinkar hela tiden.
Trodde först att de skulle dra rakt över byn, brukar göra det när det kommer från Forserumshållet. Men molnet tycktes dela på sig när det närmade sig och under en stund blixtrade det överallt runt om. Men inte riktigt nära oss.
Pappa tror att det är kraftstationen Farstorp som gör att åskan inte går rakt över här längre. Inte för att jag vill att det ska slå ner i byn, men det är häftigt när det blinkar till och smäller samtidigt.
När jag växte upp åskade det ofta och speciellt på nätterna. Pappa har alltid varit rädd för åska och så fort åskan började närma sig fick vi gå och sätta oss i bilen. Det har slagit ner flertalet gånger både i huset och runt om i omgivningarna. Tack o lov utan några större skador.
För mig blev det ett litet äventyr att sitta i bilen och titta på blixtarna. Det var många gånger som jag somnade där. Stora storasyster berättade häromdagen att hon trivdes så bra i bilen att hon stannade kvar och sov när vi andra fick gå in igen. Jag har alltid gillat att spendera tid i bilen och det här kanske är en av anledningarna.
När de bygde den stora kraftlednigen förbi Barkeryd ändrades åskan och det var sällan den kom vår väg. 
Så upplever vi det som i alla fall. Nu har vi fått en stor kraftstation i vår närhet och sedan dess har åskan bara passerat på avstånd.
Får göra en utredning på om det kan stämma eller om det bara är ett sammanträffande.
Men hur som helst så älskar jag när det åskar. I förrgår satt jag på kontorsstolen, balkongmöblerna var genomblöta, i över en timma och njöt av skådespelet. Katten tittade på mig som om jag var helt tokig.
Åska är fantastiskt!
Bilden är från 2013, senaste gången åskan gick rakt över byn. Då slog det ner fem gånger. Bland annat mellan garaget och ladugården i Bruket. Det blev kortslutning och elen gick på halvfas. Det kom 36 mm på tjugominuter och taket började läcka in och det blev kaos en stund.

Kommentera

Publiceras ej