När jag flyttade till Bruket 2007 tyckte Evert att jag skulle måla en tavla på en av väggarna nere i källaren.
Han målade väggar, tak och golv i alla våra gemensamma utrymmen och tyckte att den stora vita väggen vid källaringången kunde passa. Den väggen var inte helt slät, då de hade murat igen ett fönster lite halvdant och han tyckte jag kunna täcka detta med lite färg.
Inte lätt att ta en bra bild på hela väggen då utrymmet är litet och dörren inte är mitt på.
Jag funderade på vad jag kunde hitta på. Det blev ett par träd direkt, som dolde ojämnheterna. Sedan rullade det bara på och jag hade väl ingen direkt plan på hur det hela skulle se ut. Jag bara målade. Hade ju aldrig gjort något liknande förr. 
 
Kommer inte ihåg hur länge den tog att göra. Vet bara att det var väldigt kallt. Började i slutet på oktober och kunde bara vara nere ungefär en timma i taget. Det var inte helt varmt därnere om man så säger... Tog väl några månader under vintern. Det var aldrig varmt ute i alla fall, när jag målade den.
 
Jag målade lite här och lite där. Vissa saker är jag jättenöjd med. Men det där med rätta propotioner är väl inte helt rätt. Då skulle båtbodarna i bakgrunden vara stora som skyskrapor om man jämför dem med andra saker längre fram. Svanarna och bryggan som fanns med till en början målade jag över, då de blev större än korna inte så långt ifrån dem. Så jag målade dem lite mindre på annan plats.
Men det gör inget. Evert tyckte det blev jättebra och jag tyckte det var roligt. Hur kallt det än var att stå där med penseln i hand.
 

Kommentera

Publiceras ej