Jag är väldigt känslig för hur musik och röster låter. Inte om det är högt, utan hur hamonierna låter. 
Att jag inte gillar när det är det låter falskt är en sak. Utan hur saker och ting harmonerar och då inte bara musik, utan även röster.
Det finns sportkommentatorer som jag inte klarar att lyssna på, men andra som jag kan sätta på hockeymatcher eller skidtävlingar bara för att deras röster är så behögliga att lyssna till. Älskar att titta/lyssna på Vasaloppet tack vare Jakob Hård och Anders Blomqvist. Radiosportens Christer Olsson har inte bara underbara ordvändningar för alltiing, han låter bra också. 
Det finns kommentatorer som jag absolut ogillar, inte för vad de säger, utan för hur de låter. Hur jobbigt som helst när det är någon sport jag verkligen vill se.
Men det gäller inte bara sportkommentatorer, sångare också. Extra jobbigt om jag gillar låten i det stora hela, men inte sångaren. Då slutar jag lyssna åp den. 
Det är helheten som är det viktiga för mig när jag lyssnar på musiknte vad sången handlar om. Utan hur allt låter ihop. 
Jag går sällan på musikframträdanden pga av detta. Låter det hela lite halvfalskt här och var får jag nästan panik. Och då ska vi inte tala om små söta bankörer som skrålar och sjunger sanslöst falskt. De får vara hur gulliga som helst, jag klarar inte att avlyssna till dem.
Har aldrig gillat Tom Cruise pga hans röst. Lite för ljus och lätt pipig. Tacka vet jag Sam Worthington,Idris Elba och Mel Gibson! De kan jag lyssna till hur mycket som helst.
Det är nästan jobbigt att vara så känslig för hur det hela låter, när jag är på en film och någn skådespelare inte låter bra. Helen Hunt är en sådan. Hennes röst låter hela tiden så ansträngd. Jobbigt när man älskar filmen, Twister bla.
Gick inte på Rickie & The Flash med Meryl Streep för att hon lät som krossat glas när hon sjöng. Vilket var meningen då hon spelade stor rockstjärna på dekis. I Florence Foster Jenkis sjunger hon sanslöst falskt, om igen med mening, men där klarar jag det bättre, för filmen är så otroligt charmig.
Men det behöver inte bara vara musik och röster som jag går igång på. Häftigt ljud på en film, med massa små detaljer att rysa av lycka över. Ett lite ping där, ett stort bra här och det härliga ljudet av ett light saber i Star Wars-filmerna. 
Det är helheten som gör det. Hur det harmoniserar ihop.

1 kommentarer

Håkan

09 Feb 2018 05:28

Hej Inga-Lill. Vet inte hur du lyssnar på musik hemma men om du lyssnar via dator kan jag rekommendera en app som min son Leif utvecklat. Heter Breakaway. Leif är ljudnörd och har försörjt sig på att utveckla ljudprogramvara i över 20 år. Hälsningar Håkan

Kommentera

Publiceras ej