Hörde en bil köra förbi huset, så jag tittade ut för att se vem det var. En stor stadsjeep med en bilkärra efter körde sakta, sakta ut mot vägen. Det gick otroligt vingligt och jag funderade vad den hade kommit ifrån. Kan ju inte gärna kört runt dammen med den breda kärran.
När jag en kort stund senare kom ut, fick jag se vad som hänt. En bil hade levererats till Bruket. Den stod parkerad lite havdant utanför garaget. Stod och stirrade på den en bra stund. Vems var den? Har Stockholmarna som ska flytta ner till Småland senare i höst, redan köpt ny bil? Nej, det verkade lite väl tidigt och inte var den ren heller. Gick funderande på promenad. Ute på vägen mötte jag byns ende bonne och jag frågade honom om han sett ekipaget. Jo, det hade han, de hade troligen kört ner delar av hans elstängsel vid en hage. De var verkligen inte vana vid att köra med kärra, verkade det som.
Han trodde att bilen skulle till hans bilmekandes bror och de hade helt enkelt dumpat bilen på fel ställe. Men varför i hela friden frågar man inte innen man rullar av en trasig bil? Jag var ju hemma och om ringklockan inte fungerade så var balkongdörren öppen. Det finns människor till allting. De var ju i alla fall i rätt by. Bonnen tyckte, att nu får han dra hem den till sig, där verkstaden är, med sin fyrhjuling. Om det nu är till Tolle som bilen ska....
 
Mysteriet löst. Det Hyresvärdens blivande svärsons bil. Den har gått sönder och kompisen som ska ta en titt på den var inte hemma för tillfället, så därför körde de hit den. Jag har givietvis sett bilen här förut, men jag är ju så TOTALT ointresserad av bilar att jag knappt vet hur grannens bilar ser ut. 
 
 

Kommentera

Publiceras ej