Var ska jag drömma om att resa till nu?
När jag bubblade över av lycka över att äntligen ha fått se Sydnys Operahus i verkligalivet undrade en av guiderna på platsen, var är din nästa dröm?
Jag blev helt tom i huvudet och kunde inte komma på någonstans jag drömde om att besöka.
Var vill jag åka i näst?
Har jag drömt om att åka någon annanstans?
Nu när jag förverkligat drömmen om att besöka USA:s femtio stater, fixade det 2016 på Hawaii, och att besöka Sydneys Operahus, var är min nästa dröm?
Om allt går som planerat så ska jag på safari någonstans i Afrika tillsammans med en kompis när vi fyller 60, usch, att jag snart är SÅ gammal, om två år.
Konstigt nog har det aldrig varit en dröm att åka på det. Missförstå mig rätt, jag vill åka på safari i Afrika men det är inget som legat och grott i åratal.
Däremot så skulle jag gärna åka till Kongo och besöka platsen där pappas kusin missionerade. Har kommit så långt att jag pratat med hans döttrar om att åka dit.
Men Kongo och deflesta länder i Afrika är inte speciellt organiserade. Något jag behöver numera sedan jag fick MS. Kaos tröttar ut mig. Sedan är luftfuktigheten skyhög där. Det är inte så varmt, runt 25 grader, men man kan mer eller mindre dricka luften. Det suger ur all energi ur mig också.
Så resa dit är inget alternativ längre.
Något jag velat åka till länge är Normandiet och besöka platsen för D-Day. Se var amerikanarna landsteg på Omaha, Utaho och Gold beach.
Helst vill jag åka dit på bilresa men jag har ingen som kan/vill följa med mig och då tvingas jag åka på bussresa.
Inte mitt favoritfärdmedel när det gäller smesterresor. Visst, det är smidigt då allt är bokat och man kan bara följa med guiden som en skock får. Men det är just det. Man ska hela tiden göra saker i grupp. Inte min starka sida. Så kommer ju singelrumstillägget också. Ibland lagom summa, 1.500 kr, men ibland flera tusen. Allt beroende vad för resa man åker med.
Men har hittat en som mest fokuserar på Normandiet och andra världskrigets landstigning 6 juni på Scandorama.
Ska jag åka med en bussresa dit, så blir det med dem.
Kanske ska satsa på det nästa år.
Men en såndär stor dröm som jag just uppfyllt. Det har jag inte. Nu är det mer önskemål om att kunna åka till intressanta resmål.
Där är kraven att platsen måste vara någonlunda välordnad, lätt att ta sig runt med bussar och tåg om jag reser ensam.
Visst, skulle det vara intressant att resa till Paris och Rom, men av någon konstig anledning har jag ingen större längtan.
Trots att här finns massor av filminspelningsplatser jag skulle vilja besöka. 
För mycket folk skrämmer bort mig. Frankrike är världens mest besökta land. Om jag inte kan åka till Normandiet så åker jag hellre till något annat land.
Jag har vintern på mig att spara pengar och fundera på vart jag vill åka.
Det kan ju dyka upp något helt oplanerat. Jag vet aldrig var ödet har för plan för mig.
Men en sak är säkert, om inte nu min äldste "son" gifter sig nästa år, så kommer det inte bli någon resa till USA.
Nu vill jag se andra delar av världen!
 

Kommentera

Publiceras ej