Vilken fantastisk resa det blev till Texas!!!!!!!!!!!!
Jag tvekade länge på om jag skulle åka. Biljettpriset var ganska så högt, coronapandemin och att jag blir lite rastlös när jag bara är på ett ställe när jag är ute och reser.
Men tack o lov, att jag till slut åkte!
Tänkt om jag missat denna underbara resa!!!! Den har kommit upp i topp tre av mina favoritresor. Endast mina resor till USA 2001 och 2014 är före.
Det var underbart att träffa Virginia och Aubrey igen. De var på sitt allra häligaste humör och vi hade så roligt tillsammans.
Det började direkt, ingen vila här inte. Dagen efter jag anlände var vi på rodeo. En helt kanonrolig kväll där jag fick se allt från hoppande hästar och tjurar, supersnabb ridning av galna tjejer, hästarna nästan låg ned när de skulle runda runt stora tunnor.
Ryttare som sanslöst snabbt fångade in kalvar på olika vi, urgulligt när barn red på får och tappahakanfantastiskt när en herre fick hundar och framförallt hästar att göra häftiga tricks.
Men den häftiga kvällen överskuggades nästan av besöket i New Braunfels och framförallt Gruene Hall, uttalas Green.
Gruene Hall är Texas äldsta musikscen. I den gamla charmiga byggnaden, som byggdes 1868, har de livemusik varje kväll året om. Kända som okända artister uppträder här. Dagen efter vårt besök skulle Emmylou Harris äntra scenen.
Hela kvarteret runt Gruene Hall var genuint mysigt. Det mesta var gammalt och äkta och inte bara gjort för att det skulle se ut så. Restaurangen Gristmill River alldeles bredvid serverade jättegod mat i häftig miljö.
New Braunfels, med tyska rötter, var också en mysig stad med mycket gamla byggnader kvar i gott skick. Här fanns också Texas äldsta café.
Platsen har klart seglat upp i topp bland favoriter i Texas. Hit åker jag gärna igen och igen.
Jag var givetvis på bio!
Hela fyra biobesök blev det under de två veckorna jag var där. Två gånger på gamla mysiga Cliftex, Texas äldsta biograf från 1916. Den är så otroligt charmig och visar mest bara mer familjevänliga filmer.
Den totala motsatsen till biofgraf var splitter nya Cinemark inne i Waco. Megastor duk, häftigt ljud och sköna rejäla fåtöljer. De hade otroligt goda popcorn!
Att vakna upp till fantastiska soluppgångar är en otroligt bra start på dagen när jag besöker Aubrey och Virginia. Behöver inte ens stiga ur säng för att njuta av skådespelet.
Solnedgångarna går inte heller av för hackor. Nästan varje kväll ar det varit sanslösa solnedgångar. Har tagit hur många kort som helst.
För övrigt så har jag dokumenterat resan mycket väl. Har fotograferat det mesta jag sett och gjort. Inget har fått missas. Hellre femtio bilder för mycket än ett för lite.
Varje kväll när vi varit hemma har vi suttit och tittat på flera avsnitt av australienska såpan A Place To Call Home.
Vi har suttit och gissat vad för galenskaper som ska hända och jublat när vi haft rätt. Speciellt när vi gissat något otroligt galet. Inga intriger har varit för tokiga för att vara med. Måste titta färdigt på den här hemma. Finns på SVT Play och kallas här Hemma Igen.
Jag har blivit pressenterad för massor av Virginias och Aubreys vänner och det har stått klart att många av dem vet vem jag är. Båda har tydligen ofta pratat om mig. Bara massor av gott, som en dam sa.
Jag var med på en kurs på Bosque Art Center där vi band kransar inför en julmarknad. jag hade otroligt roligt med att skapa diverse kransar och även en stor urna. Hade glömt hur roligt jag tycker det är att göra sådana här utsmyckningar.
Fick även ge råd och hjälp till de andra då inte alla gillade den bossiga ledaren. Enligt henne fick man bara använda de saker som hon köpte till varje krans. Men jag hade massor av egna idéer och när jag talade om att jag jobbat i blomsteraffär så lugnade hon ner sig.
Och får jag skryta lite så hade hon efteråt sagt till Virginia att jag var en skatt och alla de andra hoppades att jag skulle komma tillbaka.
Synd att mina vänner bor så långt bort. Det tar evigheter att ta sig dit och då inte bara flyget till Dallas. De bor, med matstopp, nästan fyra timmar från flygplatsen.
Mat, jag har ätit så mycket mat!
Allt är stort i Texas och så även matportionerna. Det där med att äta något lite lätt är bara att glömma speciellt eftersom jag inte kan äta allt för mycket råa grönsaker.
Då jag måste äta med ca fyra timmars mellanrum, blir dålig annars, har gjort att jag har stoppat i mig massor. Virginia och speciellt Aubrey äter bara lite då och då. En frukost för dem kan vara allt från ensast en kopp kaffe till kanelbullar och energibars.
Jag har fixat min egen frukost varje dag med blåbärsbagel och te. Då vet jag i alla fall att jag säkert får frukost.
Men på denna resa har ibland Virginia lagat rejält mat endast för mig. Så då var det bara att stoppa i sig. Har gått upp så mycket i vikt att jag behöver börja banta igen.
Men allt har varit otroligt gott.
Man går inte mer än man behöver i Texas. Kan man ta bilen, även om så bara för att besöka en butik på andra sidan gatan, så gör man det.
Men jag har varit ute och gått med deras otroligt mysiga hund Maggie May några gånger. Men hon är verkligen inte van vid att vara ute att gå.
Hela hon har utstrålat, ska vi verkligen inte stanna hemma, du tar väl inte med mig bort från mitt hem?
Första gången vi var ute och gick lyckades hon smita ur halsbandet och kutade hem. Gick bättre de andra dagarna.
Texas bor, och många andra amerikanare med för den delen, kan vara otroligt insnöade och intoleranta. Texasborna är trots allt republikaner som röstade på Trump och de har inget gott att säga om Biden eller Obama för den delen.
Mina vänner är Trumpanhängare men inte fanatiska sådana och de har en förståelse för att det finns andra länder i världen med andra åsikter. Även om nu Aubrey tycker att Trump gjorde ett gott jobb. De får en lite sned världsbild då de bara tittar på republikanernas egna TV-kanal Fox med ensidiga Fox News.
Virginia är mer vidsynt och vi hade flera bra samtal om religion och homosexuallitet. Hon för inte det minsta fördömmande. Alla får tro på vad de vill och älska vem de vill. Kändes skönt att höra.
Aubrey är en sådan där människa som hittar vänner överallt. Han hittar alltid någon att prata med om allt möjligt.
Det är så underbart att jag hittat dessa underbara människor. Tänk vilken tur det var att jag stannade till hos dem på min resa runt USA 2001. Systeryster och svåger hade bott hos dem när de tunerade med Barkerydskören genom USA det året och undrade om jag kunde stanna till hos dem på min väg genom Texas.
Detta var detta åttonde besöket sedan dess. Åker så gärna tillbaka till dem om och om igen. Surt bara att de bor så långt bort men det är väl det som gör att varje besök blir så mycket speciellare.
Som jag inte haft en underbar resa under nästan två veckor så blev det ännu en fantastisk upplevelse sista dagen.
Vi, Virginia, hennes syster och en vännina till henne, besökte Waco Mammoth National Monument. Här har de hittat nästan tjugo mammutar. Gruppen av sexton Colombia Mammoth, den första familjen som hittats i sin art, är uppgrävda och finns för förvaring och undersökning på ett museum inne i Waco. Men kvar på platsen fanns en stor hanne, som var ca 51.000 år gammal. De andra var 65.000 år gamla.
Jag blev alldeles rörd av att se dessa gamla fossiler. Så otroligt att de en gång vandrade på vår planet.
Varför de dött just här och med så många år emellan är det ingens om vet men det finns här också kameler, sengångare och långtandade tigrar. Trots att det inga kameler längre finns i nord- och sydamerika så var det här de en gång i tiden föddes.
Det var en så otroligt berörande plats. Har hört talas om den genom åren men det är först nu som man får besöka centret som de byggt upp runt mammutbenen.
Vi besökte även Cliftons höstmarknad med massor av olika stånd och framträdanden av dansare, sångare och en liten show om gamla boskapstjuvar och sheriffer.
En kväll var vi på en otroligt rolig teater på Bosque Art Center.
Virginia och jag gjorde flera kortare små bilturer till närliggande städer.
Hon var så noga med att det hela tiden skulle hända något så jag inte skulle bli uttråkad. Det var nästan skönt när jag någon dag här och var fick en vilodag för återhämtning.
Vi åkte och shoppade ett par gånger i Waco men jag kunde inte handla allt för mycket. Då en extra resväska sulle kosta ca 1800 kr att ta med hade jag bara handbagage som inte fick väga mer än 8 kg.
Men jag behövde bara lite nya kläder och de hade jag på mig när jag reste hem.
Jag gjorde inte åt speciellt mycket pengar och då inte bara för bristande utrymme i resväskan. Utan för att jag sällan fick betala något.
Dina pengar gäller inte här, var en strof jag ofta fick höra. Eller, du kan betala nästan gång. Jag fick mota undan Virginia om jag skulle luckas betala för maten när vi varit ute och ätit.
De är bara för snälla.
Texas är inne i sin värsta torrperiod på arton år. Bäckar och åar var helt uttorkade, även större älvar hade extremt låg vatten nivå. Men trots det så lyckades det komma, givetvis mycket välbehövligt, regnoväder den dagen jag skulle åka hem.
Några dagar hade varit uppe runt 30 grader men för det mesta var det underbart väder, som en perfekt sommardag här hemma i Sverige men just denna dag ösregnade det och åskade det så mycket att det ställde till det för flygtrafiken.
Många timmar sena lämnade flyget Dallas. Det gjorde att jag missade mitt plan till Göteborg i Frankfurt.
Bokades så småningom om till ett flyg till Stockholm. Väl där fick jag sovar över hos släktingar innan jag till slut kunde ta tåget hem till Småland ett dygn senare än den egentliga hemkomsten.
Men allt annat på resan hade varit bortom fantastiskt.
Jag är så galet lycklig över att jag reste över till mina underbara vänner. De är ett rent nöje att besöka. Den värme de utstrålar och den härliga humor de har är befriande.
Virginia och Aubrey, jag älskar er!