Så har ytterligare ett år kommit till ända. De börjar bli många nu.
År 2022 gav mycket roligt men också mycket mörker.
Det är verkligen inte roligt att gå hemma och dra, även om det nu kan se ut som om jag lever livets glada dagar. Men att inte kunna gå till ett jobb tar på mig. Att inte längre kunna köra buss eller bil är hemskt.
Jag blev också av med färdtjänsten. Jag kan åka buss eller tåg, fick jag som svar när jag frågade varför jag nekats. Att jag hade långt till närmaste busshållsplats var inget giltigt skäl.
Så nu är det ett evigt pusslande att få ihop skjuts. Jag kan inte göra något spontant. Allt kräver noga planering.
Jag får ha ordentlig koll på när jag kan åka med systrar och svågrar, hur bussar och tåg går och vad det är för väder, om jag jag kan gå till bussen.
Det är otroligt jobbigt att vara så beroende av andra för att kunna ta mig någonstans.
Jag kan nyttja närtrafiken men bara till Nässjö och bara på vissa tider på dygnet.
Jag är evigt tacksam för mina systrar!
Jag har gått otroligt mycket på bio.
Det har nästan blivit lite maniskt. Började förra året efter att biograferna öppnade igen efter många månaders nedstängning. Rädslan för att det kan hända igen gör att jag vill gå på det mesta.
Men jag älskar också att försvinna in i biomörkret, att gå helt upp i en film. Det är en känsla som jag inte kan få när jag tittar på film hemma, så det har jag nästan helt slutat med.
Jag fick för mig att jag för femte gången i mitt liv komma över 100 biobesök på ett år och det har jag lyckats med! 129 biobesök blev det till slut. Dock inte ett rekord, det ligger på 132 biobesök. Men jag slog rekord med att gå 20 gånger på en och samma månad och att se en och samma film, fantastiska Top Gun Maverick, hela 11 gånger. Trodde aldrig att jag skulle kunna slå Thelma och Louises nio gånger.
Det blev ett väldigt bra reseår med resor till Danmark, Norge och Texas.
Hade tänkt vänta ett år till med att åka till USA. Alla restriktioner med bland annat ansiktsmask på flyget gjorde att jag tvekade.
Men mina vänner i Texas tjatade på mig och till slut åkte jag iväg. Hade sådan tur att Biden släppte alla restriktioner två veckor innan jag åkte.
Jag gick en underbar resa till ett perfekt varmt, som en underbar svensk sommar, Texas. Vi gjorde massor av roliga saker, som att jag var med och fick göra väggkransar till en julmarknad.
Aubrey och Virginia lyckades hitta en plats jag aldrig varit på Gruene Hall och jag föll sopm en sten. Jag blev totalt förälskad i den gamla danshallen från 1878. Har har alla de stora countrystjärnorna spelat. Dagen efter vårt besök skulle Emmylou Harris framträda. De har liveband varje kväll.
Vi var på rodeo och jag fick äntligen uppleva det med en fullsatt arena och massor av olika tävlingar.
En helt fantastisk resa!
För första gången i mitt liv har jag varit på en längre bussresa.
Mina sysslingar undrade om jag ville följa med. Jag tänke efter en halv sekund innan jag tackade jag ja. Jag har absolut ingen motståndskraft alls när folk frågar mig om jag vill åka ut och resa.
I en rolig och härlig vecka reste vi till bland annat Mora, med Inlandsbanan och genom Norge. Hade så roligt tillsammans med dem. Vi såg massor av vackra vyer och vackra platser. Enda smolket i bägaren var den egofixerade och gapiga guiden men hon överlös inte hur roligt det var att resa med tre systrar och två Göran.
Det gör jag gärna om.
Två gånger hamnade jag också i Köpenhamn.
Jag var dör för att gå på bio men hann med annat också. Tack vare sent tåg fick jag hoppa över en av filmerna och det gjorde att jag hann gå bort till Lilla Havsjungfrun.
Där myllrade det av folk som tog kort med den i bakgrunden. Men ingen hade fattat att man kunde ner till henne.
Jag plöjde mig igenom folkmassan, bad en person ta kort och sedan hoppade jag ut till henne. Det startade en trend. För när jag var klar skulle alla hoppa ner till henne.
Folk som redan tagit kort med henne kom tillbaka för att ta nya kort.
Full i skratt gick jag tillbaka till centrum i det vackra majvädret.
Systeryster och jag åkte till Skåne i dagarna två och fick ett magiskt besök vid Ale Stenar.
När vi kom dit vid halv åtta på kvällen var ingen där. Vi satte oss och åt i mitten av stenarna och sedan gick vi runt och tag en massor av kort. Vi kunde känna andarna från tiden då stenarna ställdes upp.
Endast en korp höll ögonen på oss. Det var som om han var en vakt från forna tider. Han flög aldrig in i bland stenarna men han höll sig hela tiden i närheten av oss.
Inte förrän vi varit där en bra stund dök det upp andra. Vi hade sådan tur. Det blev ett helt magiskt besök.
Vi besökte underbara Måkläppen, vackra Sandhammaren och Harlösa Nostalgimack. Men vi kunde inte förstå varför alla är så tokiga i Knäbäckshusens lilla spinkiga strand.
Även detta år åkte jag mycket till Stockholm. Mycket för att gå på Top Gun Maverick i IMAX men också för att besöka vår härliga släkt.
Jag sov över hos syssling flera gånger under året. Under sensommaren var jag i Stockholm i dagarna tre för att givetvis gå på bio men mest för att upptäcka Stockholms alla museum.
Trots att jag aldrig läst någon av August Strindbergs böcker eller sett de som blivit film så blev jag helt tagen att vandra runt i hans lilla lägenhet. Det var här han bodde de sista åren av sitt liv.
Jag besökte också intressanta Armémuseet, dyra Vikingamuseet och välfylda Leksaksmuseet. Jag ställde upp mitt stativ och tog mängder med kort överallt.
Julen spenderade jag också i Stockholm, då med att gå på bio i dagarna tre. Bodde på härliga Kung Carl i mitt älsklingsrum 620. Äntligen har jag fått gå på bio på julafton!
Det blev tre resor till Göteborg.
En för att besöka stora, storasysters mellan dotter, ett för att träffa kusinvitamin och en för att fira systerysters 60-årsdag med att gå på Arvingarna.
Tre mycket lyckade resor.
Stora, storasyster fick fotografera mig i rondeller, som hon tyckte var fasligt pinsamt.
Sov över hos kusinvitamin och vi åkte till SAAB-museet i Trollhättan.
Med systrarna öste jag med Arvingarna. En helt fantastisk kväll.
Hann med en dagstur till Hjo och Habo Kyrka med stora, storasyster.
Det var också jätteroligt att vara ute och resa med systrarna.
Det blev också några resor lite varstans i Sverige.
Hos tuppen i Kilafors, titta på flera miljoner påskliljor i Fagerås tillsammans med Inger, få spatt och spader bland alla blommande rhodedendron på Sofiero, en släktresa till Örebro för att gå på en minnesföreställning av min syssling Lena Josefsson som hastigt gick bort förra året.
Som vanligt åkte vi systrar för att sätta blommor på mosters grav i Simonstorp. Som vanligt passade vi också på att besöka andra platser i Östergötland. Denna gång blev det bla Cloetta i Landsbro och Omberg.
Jag fick godkänt för tre år till med sjukersättning.
Var inte lika panikslaget osäker denna gången på att jag skulle få fortsätta. Men man vet ju aldrig vad Försäkringskassan hittar på.
Nu har jag inte jobbat på tolv år. Men jag saknar fortfarande jobbet som busschaufför. Det var det roligaste jobb jag haft. Det var så underbart att för ratta dessa stora fordon.
Jag har nu bott i Bruket i femton år och jag vill verkligen inte bo någon annanstans.
Det är visserligen bökigt att bo på landet när man inte kan köra bil längre men här har jag nära till naturen, systrarna och lugnet.
Min lilla goa hårboll har nu bott hos mig i åtta år. Han har sina lite lagom irriterande vanor, som tex att väcka mig fmetioelva gånger under morgontimmarna. Men han är så söt att jag förlåter honom precis allt.
Det har varit ett år fyllt med härliga minnen och det har gått otroligt fort.
Det var väl nyss som jag firade nyår i Stockholm?!
Försökte uppleva norrsken men det var bara tack vare kameran som jag kunde se det. Men bättre än inget. Fina bilder blev det i alla fall.
Nu ser jag fram emot 2023.
Då ska det bli en USA-resa, vart är inte rikgit klart än men bli av ska den. Jag firar 30 år sedan jag åkte dit första gången 1993. Så då måste jag åka dit igen.
Jag kommer givetvis att fortsätta att gå på bio i massor. Det är bara så härligt och det är också roligt att prata film med alla de underbara anställda på biografen i Jönköping. De är grädden på moset.