Äntligen har jag sått mina tagetes!
Det är inte försent men jag brukar vara tidigare ute men jag har varit så distraherad av bröllopet i Portugal och vad allt det drog med sig.
Men idag fick jag äntligen ändan ur och plockade fram allt.
Jag i massor av år samlat på mig överblommade tagetes och sedan låtit dem torka under vintern och så är det bara att plocka fram dem till våren och så. Hur smidigt som helst.
Det är en kompis som lärde mig det.
Jag brukade köpa tagetesfröer och blanda men nu kör jag helt på egenplockade fröer.
Jag sparar givetvis mina egna överblommade blommor men jag går också och plockar på andra ställen, som i allmänna planteringar och på gravar.
jag ser det inte som stöld, utan som att jag städar upp i landet.
 
Jag plockar på mig från varianter av tegets som jag tycker ser fina ut.
Men eftersom jag blandar alla fröna när jag sår dem så brukar de mutera sig och bli helt annorlunda.
Ett år hade en helgul variant blivit rödprickig. Jättefina.
Mörkt orangeröda kan bli lite ljusare. 
Några andra blir helt plötsligt långa. Inte så snyggt när en planta drar iväg. Förra året sparade jag dessa för sig och har sått dem i en egen låda.
Ska bli kul och se hur de blir detta året.
Jag sår mängder med fröer, för jag vet aldrig hur många som kommer att bli en planta. Vissa år har jag jättemånga och andra blir magra.
Förra året blev de dock lite annorlunda. Många blev små och klena medan andra blev täta och fina som vanligt.
Inte roligt när de bara blev små pinnar med pyttesmå blommor på till de som jag planterade på farbrors gravar. Såg helt patetiska ut.
Först tänkte jag att det var för att jorden var mager vid gravstenarna men ett par av mina urnor här hemma blev också små och ynkliga, trots att de sattes i samma sorts jord som de andra och hade lika mycket sol och vatten.
Ska bli intressant att se hur de blir i år.
 

Kommentera

Publiceras ej