Jag vaknar flera gånger per natt för att gå på toa.
Ibland en gångi timman, vanligast varannan timma och en bra natt var tredje timma.
När jag pratade med neurologen om detta igår så skrev han ut medicin till mig.
Den skulle få mig att slappna av och sova bättre.
 
Jag har inte svårt för att sova, jag somnar så fort jag släcker lyset. Likaså när jag varit uppe på toa. Men alla besöken på toaletten gör att sömnen inte blir speciellt djup och även om jag sovit sammanlagt nio timmar så känns det kanske som jag sovit två.
 
Så därför skrev doktorn ut ny medicin till mig.
Men det visade sig att medicinen egentligen var till något annat, oro och ångest. Oops!
Du får bara ta max sex om dagen, upplyste apotekaren mig om.
Ska bara ta en när jag sover!
 
Så när kvällen kom tog jag en trettio minuter innan jag la mig.
Jag sov tungt men jag vaknade ändå och behövde gå på toa. Dock bara tre gånger men jag var så yr och tung i huvudet att jag knappt kunde gå.
 
Idag har jag varit mer trött än vanligt. Kann knappt inte hålla mig vaken. Hasade mig ut och gick fram till kyrkan. När jag kom hem så lagade jag mat men sedan fick jag lägga mig och sova en stund. Huvudet sprängde mer än det brukar pga MS Fatigue, mer vass.
Jag kände mig inte speciellt bättre när jag efter ett tag vaknade. Kanske att den vassa huvudvärken hade försvunnit men tröttheten, utmattningen, var kvar.
 
Om det är för att jag fortfarande känner av medicinen så vill jag inte tänka på hur man blir om man tar upp till sex stycken på en dag!
Skulle jag göra det så skulle jag vara en zombie hela dagen, om jag ens var vaken.
 
Visst, det kan vara så att jag pga medicinen slappnat av så mycket att utmattningen efter resan har kommit ifatt mig, big time.
Jag spänner hela kroppen så mycket när jag är ute och reser för att jag inte ska rasa samman, så det tar ett tag innan jag slappnar av helt tuppar av.
 
Men om medicinen sitter kvar så här länge när jag bara tagit en enda ynka tablett, då vill jag inte ta flera.
Det är det inte värt!

Kommentera

Publiceras ej