När jag är ute och reser är jag besatt av att samla på mig alla kvitton över allt jag handlar!
Jag blir alldeles förtvivlad om jag missar ett kvitto någonstans.
Jag har samlat på mig kvitton sedan jag först började resa på egen hand.
De talar inte bara om vad saker man köpt kostar och var. De berättar vilken dag och framförallt vilken tid.
När jag är ute på bilresa kan det bli viktigt då jag försöker lista ut var jag varit och hur lång tid det tog att komma dit.
Jag sparar alla kvitton i mappar för varje dag på resan. Jag vill ha ordning på dem. Då blir det lättare när jag kommer hem och går igenom dem.
Jag har allt i en pärm där jag också har all information jag behöver under resan, flygbiljetter, hotell och saker jag vill besöka.
Allt noga sorterat efter datum. Då blir det lätt att plocka fram allt när jag behöver det.
Det var något som en systerdotter lärde mig när vi reste runt bland Twilightfilmernas filminspelningsplatser 2009.
Jag kallar pärmen för min resebibel.
Den är en av de viktigaste delarna att packa. Utan den står jag mig slät.
När jag kommer hem skannar jag in allt och lägger det i mappen med bilderna för varje datum
Jag är så nitisk att jag tittar på tiden på kvittot och lägger dem i tidsordning innan jag skannar in dem.
Ja, jag är lite, ok, mycket, galen!
Jag skannar in kvitton även när jag bara varit inne i Jönköping och shoppat och gått på bio men de kvittona sparar jag inte.
Det gör jag med de jag fått under resor, trots att jag skannar in dem.
Jag sparar dem sedan i en kasse eller påse som jag också sparat från resan. 
Hänger dem sedan om inte precis bredvid väggen där saker från samma resa finns.
Jag har mycket svårt att slänga något från när jag varit ute och rest. De är en del av resan och därför viktiga, även om de är skannade och nu finns på min externa hårddisk.
Det är inte så att jag sedan glömmer bort dem efter att jag skannat in alla kvitton.
Nej, jag går ofta tillbaka och tittar på vad saker kostat eller var jag köpte något.
Varje litet kvitto är viktigt för mig. Det rymmer en värld av information. Att kolla på kontot för att se vad jag köpt funkar dåligt.
Det är inte alltid ett inköp bokförs på rätt datum men allra värst är namnet på inköpet. Kan vara allt från en sifferkod till en rad bokstäver eller ett helt annat namn än på butiken/restaurangen. Så det är bara så frustrerande att titta på. Även om jag nu skriver ut och sparar ett kontoutdrag också.
Jag räknar på det ihop hur mycket jag lagt ut på resan ner till minsta ören.
Det är något jag börjat med först på senare år. Önskar jag gjort det under många av mina många bilresor runt USA. 
Att skanna in alla kvitton och andra papper jag sparat kommer att ta flera dagar.
Det tar många timmar men så värt det när jag är klar.
Men ju bättre ordning jag har på allt från början, ju fortare kommer allt att ta.
Samtidigt som det tar väldigt mycket tid, så är det också ett roligt göra. Jag tittar på allt och minns allt roligt jag gjort och fått uppleva under mina resa.
Jag älskar att vara ute och resa!
Det förgyller mitt liv!
 
 

Kommentera

Publiceras ej