Jag älskar att besöka filminpelningsplatser.
Det är så roligt att se platserna från filmer i verkligheten.
Nu för tiden är det lätt att hitta platserna. Det finns mängder med hemsidor för var filmerna är inspelade. Där folk berättar exakt var en speciell film är inspelad.
Där finns ofta bilder från filmen och en bild på hur det ser ut på platsen i verklighet.
Om det gäller utländska filmer vill säga.
Det är otroligt vanligt numera att folk reser runt på filminspelningsplatser. För populära fimer och teveserier, som tex Game of Thrones annordnas resor till var den är inspelad.
Men med filmer inspelade i Sverige är det en helt annan sak.
Det är ett helt aber att hitta var svenska filmer är inspelade.
Jag letar och letar och googlar och googlar och ibland kan jag hitta tidningsartiklar när en tidning berättar om att en film varit i staden och spelat in olika scener.
Men att hitta smidigt är nästan helt hopplöst.
Ibland kan det stå på suveräna hemsidan IMBD, men oftast finns inget när det gäller en helt svensk film.
Som Edward Af Silléns båda filmer, En Del Av Mitt Hjärta och Ett Sista Race, är det bara i förbiseende det nämns exakt var filmen är gjord.
En Del Av hittade jag till slut att delar av filmen är inspelad i Mölndals Kvarnby och vid Jonsereds Kyrka. 
Har besökt båda platserna och blivit överlycklig.
Nu letar jag förtvivlat efter Ett Sista Race filminspelningsplatser.
En av dem visste, lite förvånande, min kära kusinvitamin om. Kanske för att den inte är så långt ifrån där hon bor. En annan plats är Mjörnstranden i Alingsås. 
Den lyckades jag hitta efter lite sökande också.
Idag har jag suttit och sökt på Google Maps för att hitta macken där huvudrollsinnehavaren i filmen jobbar på.
Byggnaden är en gammal mack i Jonsered som varit nedlagd i över tjugofem år.
Körde genom Jonsered med Google Street View men lyckades inte hitta platsen, trots att jag "körde" gata upp och gata ner.
Byggnaden har sedan inspelningsplatsen öppnats igen och är nu en bilverkstad men även att jag hade namnet på verkstaden så kunde jag inte hitta rätt adress.
Den gamla macken är omskriven som en klassiker i Jonsered, så då borde den ju ligga inne i byn kan jag tycka.
Till slut kom jag på att titta med Google Satelite, då ser man byggnaderna rakt över och då hittaede jag den till slut och då kunde jag inte fatta att jag missat den!
Den ligger strax efter bussarnas vändplan inne samhället.
Måste glidet förbi precis när jag "åkt" med Google Street View, men nu har jag äntligen hittat den och när jag åker till Göteborg nästa gång så kan jag ta bussen till Jonsered och både titta på macken och minnas min tid från när jag körde buss i Göteborg.
På den tiden hette linjen 21 och gick mellan Jonsered och Torslanda ute på Hissingen. En bra och varieande linje.
Men det är över tjugo år sedan och nu är är det nya linjestäckningar. Men vägsträckan Partille - Jonsered är den samma.
 

Kommentera

Publiceras ej