Ibland blir det inte som man tänkt sig och ibland blir det bättre än vad man tänkt sig.
Idag var planen från början att jag skulle åka till Herrljunga Medeltidsdag men det har varit så mycket nu att jag kände att jag inte skulle orka.
Istället bestämde jag mig för att gå till grannsamhället där en kompis hade sommarmarknad i sin väldigt gamla ladugård.
Det hade varit en underbart solig morgon men när jag gav mig iväg så gick solen i moln och det började blåsa rejält. Men det gjorde att jag höll mig sval och då mår jag bättre.
Jag stannade till hos faster och farbror på vägen för att lämna lite bilder från Lilians begravning. Där var också kusinvitamin, som satts i arbetsläger när hon äntligen kom hem till Småland.
Jag pratade lite med dem och då kan vi fram till att jag skulle stanna till på vägen hem så kunde jag få middag. Det tackar jag inte nej till!
Jag handlade inget men det fanns mycket fina saker att titta på. Det gick även att köpa hembakat fika men jag hade eget med mig.
Jag pratade lite med känningar innan jag började min promenad tillbaka till faster och farbror.
På vägen gick jag in till Ängsgölen. Trots att den ligger så nära fasters hus så tror jag inte att jag varit där. Om jag har, så är det hysteriskt länge sedan.
De krumma tallarna på mossen, ängsullen lingon och några andra fina blommor gjorde att jag ställde upp mitt stativ och fotade lite i det nu härliga solskenet.
I gölen blommade både gula och vita näckrosor, så där blev det ännu mera fotograferande.
Här inne i skogen var det nästan stilla. Det blev en vacker och härlig liten detour på vägen mot middagsmaten.
Älskar verkligen mitt stativ och fjärrkontroll. Det är så roligt att ställa upp det och sedan ta n hel drös kort på alla möjliga sätt. Jag blir mer avslappnad på korten också när det inte är någon person som tar dem. 
Kusinen hade fullt upp vid sågen och jag var bara tvungen att ta mig en snabb titt.
Här har jag många glada minnen från min barndom.
Kusinvitamin, bästabästisen och jag lekte ofta här. Vi låtsades att vi hade bageri och "tillagade" kakor och tårtor av sågspånen. 
Grävde vi lite i den stora sågspånshögen på baksidan så hade den olika färger på grunda v hur gammal den var. Vi använde gamla brädor som fat. Fabror måste ha fått städa undan både det ena och det andra när han skulle använda sågen.
Men enda gången han sa något var när vi använde vatten för att få till extra fina "bakverk". 
Väl uppe vid huset hittade jag mor och dotter dubbelvikta i grönsakslandet rensandes ogräs. Sådan mor, sådan dotter.
Jag blev beordrad att plocka lite sallad till middagen. Det kunde jag gärna göra men rensa något ogräs var inte att tänka på. Det är sannerligen inget som roar mig. Gillar inte att bli smutsig om händerna och så får man ju så hysteriskt ont överallt när man måste stå, sitta eller böja sig konstigt.
Till slut samlades vi vid det gamla köksbordet som stått i köket så länge jag kan minnas. Otrolig kvalitet, det ser knapt slitet ut.
Vi åt gott och pratade i massor.
Till slut körde kusinvitamin hem mig i sin flådiga Volvo-elbil. Det är så mycket teknik i dagens bilar att jag inte tror att jag skulle klara av att köra dem. Min lilla Polo var en mycket enkel historia.
Det blev en väldigt bra promenad som inte blev så lång som jag tänkt från början. Det tackar jag för.
 

Kommentera

Publiceras ej