Fick för mig att titta igenom vad jag kan tänkas ha gjort den 7 maj genom åren.
Genast hittade jag ett biobesök. Vad annars....
Två av mina systerdöttrar jag var i Texas 2010 och just denna dag var vi på bio i Waco. Vi såg urgulliga och rörande How To Train Your Dragon. 
Och det är verkligen inte första biobesöket när jag är ute och reser. I USA har det blivit flertalet biobesök under mina resor. Har även varit på bio i både Portugal och Malta. På Malta bodde jag två kvarter från en biograf men i Portugal fick ta bussen en bra bit till ett stort köpcentra. Hade ingen aning om det skulle gå en tillbaka till där jag bodde. Fanns ingen tidtabell på hållplatsen. Tack o lov kom det såsmåningom en buss och jag slapp gå tillbaka.
Roliga med Malta och Portugals biografer var att de hade paus mitt i filmen. Vad som inte var lika roligt var att det var tillåtet att röka på biografen i Portugal. Tack o lov var det ingen som rökte inne i salongen. Kanske var därför de hade paus mitt i filmen, rökpaus.
Under mitt första besök i London 2013 gick jag på IMAX 3D. Det blev lite väl mycket för hjärnan att jag blev så dålig att jag fick hålla mig i saker när jag gick ut från biografen. Mådde så dåligt att jag ville lägga mig ner i en butik vid tunnelbanestationen Waterloo och storgråta. Men det var det värt! Pacific Rim var så häftig i jättefromatet med 3D.
Enda gången jag somnat på bio var i Orlando. Skulle nog inte gått på bio dagen efter jag anlänt i Florida. Somnade efter ca en timma under den tre timmar långa The Aviator. Aldrig gått på denigen för första timman var inte så rolig, rent tråkig faktiskt, för att jag skulle vilja se den igen.
Jag älskar att äta popcorn när jag är på bio. Ser jag mer en film under dagen kan det bli lite godis också men inte så vanligt. Något jag direkt ogillar är mat inne salongen, även om jag nu några gånger tvingats äta medhavd fralla eller hemgjord pizza när tiden mellan filmerna varit för knal. Då har jag dock ingen mat som luktar. I USA kan du käka hamburgare, pizza, nachos, lökringar och jag vet inte allt medan du ser filmen. Matoset är fullständigt vidrigt. Må den tränden aldrig komma till Sverige.
La ut bilden, som en anställd tog på biografen i Belfast, på Instagram och taggade Odeon, Belfast. Fick en kommentar några dagar senare från grabben som tog kortet. Popcornen i Belfast var dock riktigt äckliga. Det fanns söta(!) eller salta att välja på. Givetvis valde jag salta, nåt annat vill jag verkligen inte ha på mina popcorn. Men de var så salta att läpparna brann efter ett tag. Fy vad hemska!!!!!!!!!!!!
Personalen på Filmstaden i Jönköping skämmer bort mig å det grövsta. När betalade jag för popcornen senast? Bortskämd blev jag även på Filmstaden Söder i Stockholm då jag kom lite sent till filmen, den hade redan startat. Men tack vare att jag var ensam i salongen och att filmerna numera ligger på hårddisk, startade de om filmen så jag fick se den från första början. Tur det. Eye In The Sky var otroligt bra och sanslöst spännande.
Under ett besök för många år sedan i Stockholm på en annan Filmstad, numera nedlagd, startade de fel film. Då kom filmen på rulle och det gick inte att starta om den. Filmen de satt på var ingen jag ville se. Istället fick jag gå på jätteroliga Straight Talk med Dolly Parton. 
Två gånger har jag varit på bio i Norrköping. Båda gångerna har filmen gått av. Lugnt Hav med Nicole Kidman gick av mitt under filmen. När det blev svart på filmduken sa någon: "Bra film men lite konstigt slut." Systerdotter och jag var på tredje Pirates Of Caribbean och satt kvar för att se allra sista scenen när filmen trasslade ihop sig. Vi ville absolut se scenen så vi fick gå in i en annan salong som startat en halvtimma senare. 
Jag älskar verkligen att gå på bio, om nu någon har missat det, och inte verkar det avta det minsta. Tvärt om. Jag går på bio varje vecka nästa och får nästan utslag om jag missar att se någon film. Det är så underbart att försvinna in i biomörket och fullständigt gå in i en film. Glömma bort omvärlden för en stund.
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej