Nu är det klart. Systerdotter och jag kommer att spendera en vecka i Florida Keys nästa år.
Det ser jag fram emot, även om det nu råkar vara högsäsong med väldigt mycket folk där i februari. Men det överlever jag.
Florida Keys är så härligt udda och skiljer sig mycket från övriga Florida. Speciellt tempot längs med pärlbandet av korallöar är långsamt. Blev helt hysterisk de första dagarna under mitt första besök här 2005. Som den stressade nordbo jag var. Men efter några dagar fick jag än släng av The Keys Disease. Det vill släga, jag anpassade mig till det långsamma tempot och bara va. En del blir så drabbade att de aldrig lämnar öarna. Jag längtar ständigt tillbaka, så än sitter sjukan i lite.
Naturen skiljer sig också från övriga staten. Visst här är mycket palmer men allt så komprimerat på de små öarna som aldrig blir kalla. Här är stekhett på sommaren med hög luftfuktighet men på vintern ligger temperaturen på lite över tjugo med lite svalare nätter. 
Jag är en stor brotok, fullständig galen i broar, så att åka hela vägen ner till Key West är rena himmelriket för mig. 42 broar förbinder de 44 öarna och mer än ofta åker man över vatten. Den längsta är Seven Mile Bridge och är lite över 10.000 meter lång. Börjar nästan spinna av ren exstas när jag glider fram över broarna.
I Key West ligger USAs sydligaste punkt och då man bara fjorton mil ifrån Kuba. Key West är ett myller av mysiga hus. Det är härligt att bara traska runt och titta på allt det vackra. Här finns Ernest Hemmingways annorlunda hus med sina sextåiga katter. Väl värt ett besök eller ska jag säga, ett måste när man är här. Här finns gott om restauranger och butik. Här går också att njuta av fantastiska solnedgångar.
Åker man hit på sommaren får man vara beredd på att det är stekhett här och luftfuktiheten skyhög. Du nästan dricker luften. De flesta restauranger har luftkonditionering men inte alla. Butikerna är det väl mest stekhett i. Det finns bara en elledning ner genom öarna och den klarar inte av hur mycket som helst.
Man åker inte till Florida Keys för att ligga på stränden och slöa. Här finns knappt inga naturliga stränder och de är fulla med koraller. Vilket gör det otroligt, helt omöjligt skulle jag säga, att ta sig ut till djupare vatten barfota. Vill man sola får man göra det vid en pool. Hit åker man för för den avslappnade miljön, ständiga värmen och vattensporterna. 
Jag har varit här två gånger. Först under en jobbig vecka, varför åker människor som inte tycker om varandra på semester ihop(?), med Familjen Landers 2005 och under ett kort besök 2011 med systerdotter. 
Nu ska jag äntligen få åka tillbaka nästa år. Ska bli kul att fira systerdotter på hennes födelsedag.
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej