Blev lite nostalgisk härom veckan.
Letade efter Oslynlige Mannen från 1975 på Youtube. Hittade alla 13 avsnitten och tittade på några.
Den handlar om Dr Daniel Westin, David McCallum Ducky i NCIS,  som exprimenterar med att göra saker osynliga. Han lyckas och till slut testar han på sig själv. Då annat har blivit osynligt har de alltid blivit synliga igen efter ett tag. Tyvärr stabiliserar inte Danny sin synlighet, eller hur jag nu ska säga och han förblir osynlig. 
Ofta har gamla serier som man älskade som barn fått ett vackert skimmer i minnet, men är nästan otittbara som vuxen. Det gäller inte Osynlige Mannen. Det är givetvis hopplöst daterat. 70-talet var verkligen inte vackert och har inte riktigt åldrats väl. Men det är trots allt väldigt charmigt.
Jag kommer ihåg att jag älskade serien när den gick. Jag har spelat in delar av den på kasettband. Något jag gjorde med flertalet serier på sjuttio- och åttiotalet. Det var tiden innan VHS och enda sättet att uppleva en film eller serie för mig var att spela in dem på kassettband så jag åtminstone kunde lyssna på dem igen.
Det är så sanslöst roligt hur han sätter på sig masken i ett huj, allting fastnar direkt och han ser helt verklig ut. Han måste också ha massor av masker eftersom han slänger av sig dem lite då och då. Specialeffekterna var häftiga då, men väldigt töntiga nu. Men oj så roliga. 
En underbar serie från min unga ungdom som faktiskt fortfarande håller.
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej