Filmstaden, som det heter numera så vackert, hade medlemskväll för bioklubbsmedlemmarna.
Det var förhandsvisning på Sune vs Sune.
Man hade fått hämta ut fyra biljetter gratis, popcorn och dricka ingick också, så med mig hade jag Alexandra, Tilda och Dessan.
Det började med en liten intervjustund med en grabb som var med i filmen. Han var en av Sunes klasskamrater. Han hade inte sett filmen sedan den blivit klar, så han visste inte hur mycket han var med. Han dök upp lite i bakgrunden då och då. Inspelningen hade tagit tre och en halv vecka och när han kom tillbaka till skolan hade han massor av läxor att ta igen. Några studier under inspelningen hade det inte hafts tid med. De spelade in från tidiga morgonen till sena kvällen hela tiden. Filmen var helt inspelad i Göteborg. Lite kul inledning på kvällen.
Ska jag vara ärlig hade jag inte gått på filmen om den inte varit gratis, man är väl smålänning. Men den var riktigt trevlig. Jag skrattade högt flera gånger. Visst fanns det stunder då den blir så där svenskt pinsam, nästan obehaglig, men det var bara ett par korta stunder. I det stora hela var den väldigt rolig. Satt dock mycket och funderade på varför jag kände igen Sunes mamma. Visste att jag sett henne förut men kunde absolut inte komma ihåg var. Visade sig att det är hon som är hysteriskt roliga Filippa Bark. 
Har man barn i lagom ålder så kan jag verkligen rekomendra den. Här finns även skämt för oss vuxna. Så man blir inte uttråkad under filmen. Sune är charmig i sina grubblerier, roligast är dock lillebror Håkan. Han var suverän på att leverera onliners. Sune föräldrar är också väldigt roliga. Rudolf i all sin förvirring och Karin som är besatt av inte visa att de inte har det så gott ställt. Hela familjen är lätta att tycka om och förstå. Jag är verkligen glad att jag bestämde mig för att se den. Trots att det här normalt inte är min sorts film dvs svensk. Har lite svårt för dem. De kan bli så pinsamma. Ser hellre en dålig amerikansk film än en halvbra svensk.
Ungarna som satt mig hade nog aldrig varit på bio förut. De tala högt och ljudligt. De var lite som att titta på film med kommentatorspåret på. Tydligen tyckte mamman att det var ok för hon försökte inte tysta dem. De var inte så farliga och störde bara lite. Ibland var kommentarerna riktigt roliga och Tilda och jag kunde inte hålla oss för skratt.
Det må ha pratats en del i salongen men något som familjerna var försvånanvärt bra på var att plocka med sig skräpet till papperskorgarna efteråt. Det var bara en handfull som lämnat kvar dem i raderna. Personalen är så gullig mot mig att jag hjälpte till lite att städa efteråt. Det låg popcorn överallt men det verkade som det mesta ändå hade ätits upp. Vilket inte alltid är fallet. Under en annan medlemskväll, med film för vuxna, hade de flesta tagit med sig en gratis bytta popcorn men väldigt få verkade ens ha smakat på dem. Det stod fulla askar överallt i gångarna melllan stolarna och personalen fyllde säck på säck med oätna popcorn. Var hemskt att se. 
 

Kommentera

Publiceras ej