Idag har gått i utomhusets tecken.
Först var jag på Hembygdsgården och hjälpte till att servera fika till Kommunrundans deltagare. De började rundan vid Nässjö Gamla Kyrka och stannade lite här och var på vägen för frågor och besök, innan de hamnade på Barkeryds Hembygdsgård.
De kom i lagom fart under två en halv timma. En bil i taget. Så det blev aldrig någon kö. Tack o lov. Jag kunde lugnt räkna ihop vad de skulle betala. Kände mig aldrig stressad. Såg också till att det alltid var fullt på faten. 
Timmarna flög iväg i det svala vädret. Jag frös aldrig men var heller aldrig speciellt varm. Men trevligt hade jag. Alla var trevliga och lät sig väl smakas. Ett fikabröd, vilket som, för 30 kr. Två valfria för 40 kr och fubbet för 50 kr. Kaffe ingick i allt. Lyckades övertala flertalet att satsa på allt. Skulle nog satsat på att sälja bilar om jag varit ung idag ;) och gillat bilar. Vilket jag inte gör. Är bra på att få folk att köpa mer än vad de tänkt sig. Så roligt att med total glädje nöta ner folk.
Känner att jag också kommer mer och mer till rätta i Hembygdsföreningen. Hade det väldigt svårt i början. Jag känner till bygden väldigt dåligt, trots att jag är uppvuxen här. Men nu börjar jag komma igång.
När det var klart på Hembygdsgården åkte jag vidare till Scouternas 75 års jubileum i Långåsa Ungdomsgård. Det började med en kort tipspromenad. Jag hade alla rätt! Trots att allt handlade om scouterna. Sedan var det fem olika stationer där man skulle utföra diverse saker. Bland annat dofta på sex små flaskor med kryddor och gissa vilka som var vilka. Jag kryddar nästan, extremt sällan, min mat och fick bara två rätt. Borde varit curryn och kanelen. 
Det var visserligen inte glassväder, direkt kylslaget under eftermiddagen, men jag smakade ändå på scouternas egna glass-smak, choklad, banan och mashmallow. Passade också på att äta en kokt korv, som tack o lov var varm. Det hela avslutades vid lägerelden med allsång. 
Ganska så kallt och efter ett tag regnigt men ändå mycket trevligt. Jag har aldrig varit scout. Skyller alltid på att bästa bästisen alltid kom upp till min älskade lilla by på helgerna när jag växte upp och jag hade ingen direkt kompis som var med i scouterna. Men jag har aldrig gillat att göra saker i större grupper. Så även om hon inte funnits hade jag nog inte gått med. Enstöring som jag är.
 

Kommentera

Publiceras ej