Hur enkelt en sång kan trigga igång en massor av minnen!
Så fort jag hörde de första tonerna till Faith Hills If My Heart Had Wings idag på morgonen, vällde minnena från 2001 års USA-resa över mig. Kan till och med komma ihåg var jag köpte CDn.
Jag hade bara kasettband med mig och fick köpa en kasettbandspelare, då det bara fanns CD-spelare i bilen. Det var precis när det började bli lite vanligare med CD-spelare. Så längs med resans gång köpte jag tre CD-skivor. Först Jessica Simpsons Irresistible. Låten Irresistlible blev likoms signaturmelodin för resan. Satte på den så fort jag kom tillbaka till bilen efter något stopp. Den har väl inte riktigt överlevt tidens tand. Men det gör inget. Kommer inte ihåg i vilken stad jag köpte den, men kan av någon anledning precis se hur det såg ut i den lilla staden där jag stannade på ett K-Mart. Butiken låg en bit in till vänster från huvudgatan.Kan tyvärr inte hittat kvittot. Det stör mig att jag inte kan komma på var jag var någonstans. Får titta i min dagbok från resan. Borde nämnt stoppet där.
 
Faith Hills CD och Def Leppards köpte jag på ett K-Mart innan jag kom fram till Provo i Utah. Kommer ihåg att jag köpte Def Leppards skiva för att väga upp mot allt det reliogösa i Utah. 
När jag hör Faith Hills If My Heart Had Wings minns jag mitt stopp i Salt Lake City, Utah. Biografbesöket, middagen på Frontier Pais. Där servitören tyckte synd om mig för att jag var själv och när jag bad honom ta kort på mig, så tryckte han ner en annan servitris bredvid mig. Minns kvinnan på motellet, som hade varit i Sverige men inte kunde komma på var. Alla kvinnorna i Salt Lake City som gick runt med långarmade knytblusar och ankellånga kjolar i den stekheta värmen. 
Det är fantastiskt vad en sång kan få mig att minnas. Hur det kan få mig att minnas en plats, en känsla eller bara hur jag susade fram på vägarna i USA under den underbara sommaren 2001. Bästa resa jag någonsin gjort.
 
 

Kommentera

Publiceras ej