Om ett par veckor ska jag ställa ut i kuben i Kulturhuset Pigalle i Nässjö.
Fick veta när jag hade ett broderi på utsällning i höstat att vem som helst fick ställa ut sina alster på ett par ställen i kulturhuset. 
Antingen på en vägg inne i foajén eller i glaskuben i entrén. 
Jag nappade direkt det hela och efter att ha sett hur både väggen och kuben såg ut, så valde jag kuben.
Den är synligare, då den kan ses utifrån och där kan ingen röra på mina arbeten, som de kunnat om jag satt upp den på väggen inne i den mycket öde foajén.
Jag funderade på hur jag bäst skulle kunna visa dem i kuben. Jag kan ju inte hänga dem på väggar. Detblir heller inte bra om jag skulle hänga dem i trådar från taket, då mina broderier inte är hårda.
Den ansvariga för utställandet sa att de kanske hade något jag kunde använda men var inte säker.
Kändes inte bra att inte veta när jag kom dit om allt skulle bli bra.
Fick nästan genast en idé om att bygga upp en hög med kartonger som jag både kunde sätta broderier på sidorna och ställa ovanpå.
Jag hade så mycket tid på mig att jag bara lät det gro lite i huvudet. Men nu är det snart dags!
Vad tog alla de månaderna vägen?
Den 25 mars är det dags och då måste jag allt färdigt för uppsättning.
Gick in i garderoben för att hämta ut mina flyttkartonger och hittade bara fem stycken.
Oj, hade helt glömt att jag lånat ut till flera personer som inte förstått konceptet låna, utan har behållit dem. Så får jag köpa en bunt nya kartonger.
Funderat mycket på hur jag ska få broderierna att hänga på kartongens sidor. Kändes inte som om nålar skulle hålla kvar dem. Så jag exprimenterade med ståltråd först. Men när jag sedan satte i med nålar kändes det som om de satt bättre. Får sätta nålen så den är i kartongens sida och inte går igenom.
Det är också lätt att sätta på skyltar som berättar om de olika broderierna och om mig.
Jag behöver ju inte vara rädd för att skada kartongerna, utan jag kan rita, limma och göra vad jag vill med dem.
Ska bli så roligt att har dem på utställning! Visa upp vad jag sitter med de flesta kvällar jag är hemma. Visa upp alla mina idéer.
De ska visas mellan 25 mars till 7 april. Skönt att de bara ska vara borta i två veckor.
För några år sedan hade jag en skock handarbeten borta i tre månader, då de visades upp i biblioteken i Vaggerdy, Skillingaryd, Hillerstorp och Gnosjö, där jag även var och berättade om dem.
Kul att ha dem på visning men jag gillade verkligen inte att se de tomma väggarna här hemma.
Mina broderier är som mina barn och jag vill ha dem nära hela tiden.
Men två veckor är ok.
Så nu ska jag bara fixa så jag får ihop en skock kartonger till och sedan bygga upp det hela här hemma, så jag vet hur det kommer att se ut och vilka broderier jag ska ha med och vad jag ska skriva på dem.
Oh, vad kul det ska bli!!!!
 

Kommentera

Publiceras ej