Jag är ingen vän av att gå och shoppa. Speciellt inte bara gå och titta på kläder utan att ha ett speciellt ärende.
Då blir jag bara rastlös.
När jag går i klädaffärer här hemma är det för att det är något jag behöver. 
Men i USA är det roligt. Mycket för att utbudet är enormt och priserna mycket billigare. Speciellt när de har rea på rea, på rea, på reapriset. Man kan betala några dollar för kläder som vanligtfall kostat runt 70-80 dollar. Hur kul som helst.
Under trettio år ägde jag knappt några kläder som var köpta i Sverige. Skulle vara sockarna då. Men allt annat var köpt under mina resor runt det vidstäkta landet.
När jag på 90-talet åkte fram och tillbaka till Florida hej villt så var ofta resväskorna spängfyllda med kläder.
På den tiden fick man ha två väskor à 34 kg st utan att det kostade extra. 
Ett år sparade jag pengar inför en resa och sedan köpte jag en hel garderob, från finkläder till vardagstrasor.
Sedan ingick bara en väska à 34 kg i några år. Sedan gick det ner till 23 kg och nu kostar det på många flygbolag att ta med sig bagage över huvudtaget. Det ligger runt 800 kr. Så de senaste åren har jag bara haft med mig handbagage som får väga som mest 12 kr och då har det inte blivit mycket shoppande.
2014 var nog sista året som jag handlade massor av kläder. Sedan har det blivit lite jeans och underkläder.
Under de första resorna tillbaka till Florida så fick jag väldigt mycket kläder av min au pair-mamma. Hon är galen i att shoppa. Köper mängder med kläder hela tiden. Använder dem på sin höjd en gång och sedan ger hon bort dem. Ibland har det fortfarande suttit kvar prislappar på kläder jag fått.
Men nu blir det inga stora shoppingresor till USA längre. Ska inte dit på det närmaste och så är det ju det där med liten resväska.
Så nu får jag handla kläder här hemma och det är inte roligt.
Speciellt inte på vintern då man måste klä av sig massor av kläder för att kunna prova tröjor och byxor.
Det är inte roligt någonstans att handla här hemma.
Oftast är det de kläder jag behöver dyra. I Sverige är det också så att man inte kan få tag i andra färger än de som är populära. Som just nu är det beiget, ljusblått och vitt i varenda butik.
Något annat år var höstfärgerna röda, bruna och svarta. Några andra färger fanns inte.
Surt när man inte gillar någon av färgerna.
Visserligen har jag så mycket kläder i min garderob att jag inte behöver köpa speciellt mycket nytt.
Men jeans och shorts slits och ibland kan det ju vara kul att ha något nytt på sig. Så då är det bara att bita i det sura äpplet och ta sig till en klädbutik.
Men kul är det inte...
 
 

Kommentera

Publiceras ej