Systerdotter och jag behövde åka till Stockholm för att shoppa lite och tog tåget vid tio efter systerdotter slutat jobba.
När vi kom fram till Stockholm, i tid, gick vi direkt bort för att äta lunch och lite sött på MR Cake. 
Roy Fares öppnar imorgon, läs under torsdagen, ett nytt Mr Cake på Regeringstatan mitt i stan men vi fick knalla bort till Rådmansgatan, en trettio minuters promenad i lätt duggregn från stationen.
Systerdotter valde bananpannkakor och jag pulled pork, allt mycket gott.
Sedan knallade vi tillbaka till centrum och NIk. Systerdotter skulle handla i en butik som bara finns i Stockholm men tyvärr så var det hur skulle köpa slut och då gick luften ur henne.
Vi gick vidare till Tasty America, där jag handlade root beer bland annat.
Sedan blev det klädprovning på Cubus. 
Lagom till att jag upptäckte att deras kläder passar mig bra så gick de i konkurs i Jönköping och jag får nu handla där när jag åker till huvudstaden. Hittade ett par passande jeans.
Sedan visste vi inte riktigt vad vi skulle göra, så vi vandrade längs med Drottninggatan och fortsatte över till Gamla Stan och Västerlånggatan.
Förundrades över alla butiker som sålde samma sortets krafs. Köpter utländska turister sådana mängder med små fula älgar, plastiga dalahästar och massor annat med svenska flaggan på?
Men det är klart, på sommaren är det packat med folk här, nu var det mycket lugnt.
Stannade till vid Sverige smalaste gata, Mårten Trotzigs Gränd och fotade lite.
Sakta vandrade vi förbi Slussen och guldbron, som såg mycket sunkig och ickeguldig ut. Vi vandrade på Götgatan och bort till en hobbybutik på Söder.
Tyvärr, eller rätt bra för plånboken, inget pyssel som föll i smaken. Men nu hade vår ork tagit slut.
Båda hade mycket ont i fötterna, då vi med korta uppehåll hade gått i flera timmar. 
Så vi tog tunnelbanan tillbaka till T-Centralen.
Väl där promenerade vi lite lagom håglöst vidare. Bestämde oss för att gå tillbaka till Mr Cake och äta igen innan vi skulle ta tåget hem. Vi skulle "byta" måltider med varandra.
På vägen hittade jag bra vårskor på Din Sko.
När vi gick förbi det oöppnade Mr Cake, så lös det inne i restaurangen. Det visade sig, såg vi senare på Instagram, att de haft galaöppning med mängder med kändisar men nu var allt över och precis som jag fick syn på Roy Fares där inne så släkte han. Systerdotter hann aldrig se honom.
Typiskt att vi missade galapremiären. Hade varit kul att se Fares Fares, Therese Ahlshammar, Annie Lööf och många fler.
Vi vandrade vidare genom ett lite råkallt Stockholm och kom fram till det öppna Mr Cake vid halv sex.
Det följde dagens tema med att det inte alls gick som vi tänkt oss.
De hade slutat servera mat och systerdotter blev ännu mera håglös. Jag behövde energi och köpte en cinnabon och te som jag åt snabbt innan vi tog tunnelbanan tillbaka till Centralen där vi bestämde oss för att äta.
Efter lite dividerande så hamnade vi på Taco Bar och som så vanligt numera, grrr, så fick man inte beställa hos någon fysisk person utan på skärmar.
Jag var inte alls vän med hur den funkade och helt plötsligt hade jag beställt mat till tre personer. Tack o lov, upptäckte jag det innan jag betalade.
Så surt började jag om och till slut gick det som det skulle. 
Men när min mat var klar och jag hämtade den så fick ajg också med nachos och guacamole, något jag inte beställt. Ingick det i min mat?
Vet inte, men det gick ner det med.
Sedan blev det lite väntan innan tåget hem, som gick blott två minuter sent.
Hemresan kändes lång då vi båda var rejält trötta. Systerdotter hade börjat jättetidigt, så det hade varit en lång dag.
Dagen hade varit lite grå och håglös men alltid roligt att umgås med systerdotter.
 

Kommentera

Publiceras ej