Vilken lyckad pubafton på hembygdsgården det blev!
Det är inte lätt när man startar upp något nytt.
Kommer det komma någon? Kommer de ha trevligt?
Jag hjälpte till eller jag försökte hjälpa till, irrade mest runt och fotograferade och pratade med folk.
Jag har svårt att sitta rätt upp och ner och prata med folk i större sammanhang.
Jag kände i stort sett alla men jag var ju inte där med någon och då skulle jag få sätta mig med mina systrar och försöka hänga med i deras samtal.
Visst, det kan gå bra det med men sitter de med bekanta så har jag just inget att säga. Speciellt inte om de sitter och pratar om känningar som inte jag känner. Då vill jag bara försvinna in i något hörn.
Så jag fladdrade runt mest hela tiden.
Satt bara still under den mycket roliga film- och musikquizen.
Då satt jag med systrarna som var ansvariga för kvällen och den enas familj.
Men eftersom ett litet gulligt barnbarn var med blev vår grupp ganska flytande beroende på vem som tog hand om den lille grabben. Hans mor höll i quizen.
Det var inte helt lätta frågor hon hade totat ihop. Det där med årtal är verkligen inte min starka sida.
Man skulle kunna vad sången hette, årtalet den släpptes och sedan en tredje fråga som kunde handla om vad som helst som hade med sången att göra.
Flera gånger kunde jag och en av de ansvariga systrarna innan quizledaren ens ställt klart frågan och börjat spela musiken!
Som när hon sa Abba, då skrev jag ner Waterloo och 1974 innan hon pratat färdigt. Vilket var det rätta svaret.
Systern sa Nobody puts baby in the corner, när frågans svar hade med ett hörn att göra i en film.
Vilket också var rätt.
Vi vann dock inte. Det gjorde gruppen där min storastorasyster var i. De hade en expert i gruppen och kom upp i 38 poäng, av 76.
Vi kom tvåa med 31 poäng. Vilket var en bra siffra då jag bara till 100% var säker på två årtal. När Carola var med i Eurovision med Främling och just ABBA och Waterloo.
Carola kunde jag tack vare att jag under dagen hade tittat på en dokumentär om Herreys när de vann Eurovision 1984. Då nämndes Carolas deltagande året innan.
På en fråga gissade jag vad en LP-skiva med Jan Sparring hette och det var rätt! Jag gissade att den kort och gott hette Jan Sparring. Jag jublade högt när jag fick höra att jag fissat rätt.
Däremot missade jag när en av mina gruppmedlemmar kunde svaret på en annan LP-titel.
Det kom 38 personer till vår pubafton och det är verkligen ett bra antal när man för första gången annordnar något.
Vi i hembygdsföreningen vill hitta på nya saker som drar folk till vår hembygdsgård. Visa att vi finns och inte bara handlar om dåtid och gamla saker.
Alla som kom hade mycket trevligt och sa att de gärna kommer tillbaka om vi har fler pubkvällar.
Det tycker jag verkligen att vi ska ha!
Folk tycker om att träffas och umgås.
Vi hade korv med bröd och alkoholfri dricka till självkostnadspris. Ville folk ha med sig annat så gick det bra också. Det var några stycken som hade öl med sig men de flesta nöjde sig med det alkholfria alternativet. I alla fall vad jag kunde se.
Alla var glada och stämningen var i topp hela kvällen.
Det var med glädje vi sedan städade upp efteråt. 
Det här måste vi göra om!
 
 

Kommentera

Publiceras ej