I brist på det riktiga Eurovision Song Contest gör så Sverige en egen version, Sveriges 12. Programledare är underbara Sarah Dawn Finer och kommenterar som vanligt gör ännu underbarare Edward Af Sillén, en av initiativtagare till Sveriges 12.
De visar ländernas officiella videos. Vilket gör det lite roligt då endel är liveframträdande och andra är musikvideos. The Mamas är pausunderhållning med sin härliga Move.
Här kommer en recension av de sånger som tagit sig till finalen.
 
1. Azerbajdzjan - Samira Efendi - Cleopatra *****
Min favorit i år. Lite etno fast den är inte skriven av lokala kompositörer, medryckande och lite lagom knasig inlägg. Blir glad av att höra den. Vill dansa med trots min kylskåpssmidighet.
 
2. Storbritannien - James Newman - My last Breath ***
Givetvis har Storbritannien skickat ett ovanligt bra bidrag det året det inte blir någon riktig final. Den sticker inte ut men den är trevlig att lyssna till så länge den pågår.
 
3. Danmark - Bem & Tan - Yes ***
Ett jättehärligt lyckopiller så länge man slipper se denna udda duo. Jag tror inte riktigt på dem. Men den svänger som bara den.
 
4. Estland - Uku Suviste - What Love Is **
Inte min påse. Känns lite gammaldags. Den pågår liksom bara.
 
5. Australien - Montaigne - Don't Break Me *
Denna gapiga historia är verkligen inget jag någonsin skulle lyssna på. Ens i bakgrunden.
 
6. Litauen - The Roop - I'm On Fire ***
En stor fan wank. Den är bra i sig själv men jag tycker nästan att den försvinner när man ser bandet med alla sina konstiga dansmanéer.
 
7. Nederländerna  - Jeangu Macrooy - Grow **
Såsig ballad med lite gospelfeeling som tar lång tid på sig att växa. Blir tyvärr bara uttråkad av den.
 
8. Spanien - Blas Canto - Universo ***
Ovanligt bra spanskt bidrag. Jag rycks med i refrängen. Skön ooo-slinga.
 
9. Polen - Alisja  - Empires *
Det här går förbi mig totalt. Inget som fastnar över huvudtaget.
 
10. Tyskland - Ben Dolic - Violent Thing ***
Ytterligare ett Big Five-land som skickar ett bra bidrag. Svängit värre och inte alls så stompigt som de brukar skicka. Lite udda röst men den funkar bra till låten.
 
11. Belgien - Hooverphonic - Release Me **
Fin ballad med lite Bondfeeling men jag blir lite lagom uttråkad.
 
12. Island - Dadi & Gagnamagnid - Tinking About Things **
Årets enorma favorit men jag går inte alls igång på denna töntiga sång med likaledes töntig sång. Gillar inte hans röst alls. 
 
13. Norge - Ulrikke - Attention **
Ytterligare en fin ballad med bra sångerska. Men det är så mycket ballader i år att jag inte kommer ihåg vilken som är vilken. 
 
14. Irland - Lesley Roy - Story Of My Life ***
Härligt riv från Irland. Det har varit magert med det de senaste åren. En sång att bli glad av.
 
15. Frankrike - Tom Leeb - The Best Of Me ***
Svenskpennad sång som blandar franska och engelska snyggt. Men lite lagom anonym. Då minns man den snygger sångaren bäst.
 
16. Malta - Destiny - All Of My Love ***
Det börjar lugnt med röstonani men sedan drar det igång till något riktigt bra. Dansant och rytmiskt. 
 
17. Finland - Aksel - Looking Back **
Han sjunger fint. Nog så.
 
18. Bulgarien - VICTORIA - Tears Getting Sober ****
Ytterligare en fin ballad men den här är mer intressant och har en underbar slinga som fastnar. Favorit. Får mig att tänka på Lykke Lis Possibility. 
 
19. Georgien - Tornike Kipiani - Take Me As I Am *
Först tyckte jag den var lite rolig men efter att ha hört den några gånger tycker jag den bara är fruktansvärt gapig. Men otroligt mycket bättre än var Georgien normalt brukar skicka.
 
20. Grekland - Stefania - SUPERG!RL *
Inte min kopp te någonstans. Blandar balladpartier med arabiska rytmer på ett oheligt sätt.
 
21. Schweiz - Gjon’s Tears - Répondez-Moi **
Jag går inte i alls igång på denna gråtmilda ballad. Tycker inte om hans lätt gnälliga röst och så här långt ner i startfältet har jag tröttnat på alla ballader.
 
22. Österrike - Vincent Bueno - Alive *
Funk har aldrig varit min favorit inte så heller här. Hjäper inte att de försöker hotta till den. Usch!
 
23. Israel - Eden Alene - Feker Libi *
Här har de inte kunnat bestämma sig för vad de vill göra för något. De har tryckt in hur många sånger i en och samma låt. Byter hela tiden rytm. Gillar heller inte hennes lätt vingliga röst.
 
24. Italien - Diodato - Fai Rumore ****
Wow! Jag gillar en italiensk sång. Första gången någonsin. Jag har ingen större kärlek till Italiens bidrag genom åren. Har svårt för hur italienska låter. Tack o lov så har han heller inte rosslig röst. Vilket konstigt nog är vanligt på italienska sångare.
 
25. Ryssland - Little Big - Uno *
Stor Fan Wank men detta skämt bidrag är inget för mig. Kvittar hur mycket de än hittar på. Jag tycker bara det är barnsligt.
 
 

Kommentera

Publiceras ej