Så har då äntligen årets stora spektakel dragit igång. 
Jag var lite orolig för sändningen då det har rapporterats om oorganiserat Tel Aviv. Saker har inte varit färdigbygda när de skulle användas och det har varit mycket tekniskt strul men sändningen gick gallant. De fyra programledarna toppen och bara lite lagom försök till humor. Den bästa sändningen efter det fantastiska Eurovision i Stockholm 2016.
Kanske var inte Dana Internationals mimande av en Bruno Marslåt så lyckad och kiss cam var direkt jobbigt då det inte var några små söta pussar det bjöds på. Utan tungan sanslöst långt ner i halsen.
Sångerna var av blandad kvalitet men det sjöngs för det mesta riktigt bra.
 
 1. Cypern - Tamta - Replay **
Är väl ingen vän av denna Fuegokopia. Eldiga Fuego kört i torktumlare. Här är det ingen eld tyvärr mer sval smygbondage med fula kläder och låtsasblött hår. Vidare till final.
 
2. Montenegro - D Mol - Heaven -
Vilket sanslöst amatörsmässigt framträdande. Knackig engelska och tråkig låt. Allt annat än sist i sin semi är en framgång.
 
3. Finland - Darude - Look Away *
Vet inte vad jag ska säga om denna tämligen ointressanta låt. Den bara tuggar på och framträdandet var inget att hänga i gran heller. Fick givetvis åka hem.
 
4. Polen - Tulia - Fire of Love (Pali się) -
Den som kommit på numret till denna plågsamt skrikiga sång borde aldrig mer få jobba med något sådant eller om det nu ens varit någon regissör till haveriet. Några närbilder men mest filmat på långt avstånd med massa publik. Tack o lov behöver jag inte se eller höra det igen.
 
5. Slovenien - Zala Kralj & Gašper Šantl - Sebi **
Gullig låt och hon är ok där hon står och stirrar på honom men han är otroligt jobbig att titta på då han mest ser ut att hånle mot henne. Han ser inte det minsta kärleksfull ut. De har också sagt att de inte vill delta i detta fejkade samanhang. Varför ställde de då upp i den nationella tävligen alls om de inte vill vara här? Givetvis gick de till final. En av favoriterna till vinst konstigt nog.
 
6. Tjeckien - Lake Malawi - Friend of a Friend **
På skivan avskyr jag den. Hans fejkade engelska i pratet är gräsligt men live var de riktigt gulliga och jag brydde mig inte så mycket om när han snackade. Till final.
 
7. Ungern - Joci Pápai - Az Én Apám **
Ingen fel på låten men den gjorde inget avtryck på mig över huvudtaget. Susade förbi utan att jag märkte den. Tydligen var det så för alla andra också för den kom inte med till final.
 
8. Vitryssland - Zena - Like It **
Inte riktigt min musik men hon gjorde det bra. Kul att Vitryssland hamnade i final, inget de gör så ofta.
 
9. Serbien - Nevena Božović - Kruna ***
Snygg balkanballad med läckert nummer. Sången saknar det lilla extra men det fixade specialeffekterna. Till final.
 
10. Belgien - Eliot - Wake Up *
Inget fel på låten egentligen men den unge grabben hade absolut den tunnaste av röster live. Blev riktigt jobbigt att lyssna till. Iscensättandet gjorde heller inte låten bättre. Tvärt om Trummorna? Så rytmisk är inte låten och var det kolsvart i klädgarderoben? Stannade tack o lov i semin.
 
11. Georgien - Oto Nemsadze - Keep On Going -
Seriöst dravel med skorrig röst. Jobbit att både titta på och lyssna till. Men helt i linje med vad Georgen brukar skicka för konstigheter. Hemskickad direkt.
 
12. Australien - kate Miller-Heideke - Zero Gravity ***
Vilket läckert nummer!!!!!!!!! Det gör hela denna knäppa låt. Det var så snyggt och häftigt att jag glömmer bort att låten handlar om förlossningsdeperition. Det verkar sångerskan också göra då hon ler stort hela tiden. De tre minuterna går alldeles för fort jag vill bara se mer och mer av dem där de svävar runt uppe i luften. WOW!!! Till final.
 
13.  Island - Hatari - Hatrið mun sigra -
Jag kan axceptera refrängen men annars finns här inget som faller mig i smaken. Gräsligt bortom gräsligt. Givetvis till final. Suck!
 
14. Estland - Viktor Cone - Storm ***
Min favorit i år men live låter han väl inte helt bra. Väldigt vass i rösten men jag överlever och han gick glatt till final. Bra så.
 
15. Portugal - Conan Osiris - Telemóveis -
Vad är detta? Så överpretasiöst att jag blir nipprig. Dissharmoniskt dravel som redan är tillbaka i Portugal vid det här laget.
 
16. Grekland - Katerine Duska - Better Love ***
En av årets bästa sånger. Numret var dock väldigt konstigt. Hur tänkte de där? Ägg? Dansare i konstiga kläder? Fäktning? Tack o lov sjöng hon för det mesta bra, för hon hör verkligen hemma i finalen.
 
17. San Marino - Sehart - Say Na Na Na **
San Marino till final! Oj!  Där har de bara varit en gång förut. Ku,l för Sehart är kult men sjöng väl lite halvilla ibland. Ingen medhörning? Vid ett tillfälle lät det som om han sjöng i en helt annan tonart. Men låten är härligt glad så jag hör honom gärna igen.  
 
Nu är det bara att vänta på att det ska bli torsdag och se John Lundvik susa vidare till final. Något annat finns inte med på kartan.
Jag älskar Eurovision Song Contest!
 
Eurovision Song Contest,

Kommentera

Publiceras ej