Jag kanske inte älskar tagetes men det är härliga små färgglada solar.
De är också väldigt lätta att ha att göra med. Det går liksom inte att misslyckas med dem. Bara att spara några överblommade blommor till nästa år. De är fulla med fröer. Så man behöver inte spara många för att få till en hel drös med blommor till nästa år. De är heller inte svåra att handskas med. Jag plockar av dem när de vissnat och lägger dem i en skål i skafferiet. Sedan är det bara att dela blomman och så föerna. Svårare än så är det inte.
Förrförra året plockade jag överblommade blommor mest överallt. Allt från ljusgula till mörkt orangea. Förra året sådde jag dem var för sig. Men i år bestämde jag mig för att blanda hej villt. Då lyser det ännu bättre i krukorna. Tydligen muterade de något när de kom i samma sålåda.
De verkar suga åt sig varandras DNA och jag har tydligen skapat några nya sorter. De riktigt ljusgula var bolltagetes men de har tydligen blivit som de andra och en gul sort har fått röda fläckar på sig. Den riktigt mörka sorten, som jag norpade på Esplanaden i Huskvarna, har tyvärr blivit lite ljusare.
Jag har sått egensparade fröer i flera år nu. Några muterade till en hög sort. De gillade jag inte speciellt mycket, såg så rangliga ut. De har jag skippat. 
Men de nya sorterna som blivit i år kommer jag att spara. Blir roligt att se hur de blir nästa år. Blandar jag likt i år kanske det blir ytterligare nya sorter.
Det är underbart med blommor!
 

Kommentera

Publiceras ej