Under söndagen är det Öppet Hus på Hembygdsgården och det ska serveras jordgubbstårta.
Så på lördagseftermiddagen bakade jag tårta så det stod härliga till. Det var inte lönt att göra någon tradionell tårta i mindre tårta. Det brukar komma många under söndagen med jordgubbstårta. 
Jag gör alltid tårtan med rulltårterecept. Smidigt och snabbt. Om det blir gott? Det har jag ingen aning om. Jag äter inte tårta...
Det är jordgubbar ovanpå och i ett lager är det jordgubbssylt i det andra har jag vaniljkräm. Det får vara någon måtta på jordgubbarna. I mittennivån har jag kakao så att tårtan ser lite snyggare ut när man skär i den.
 
RULLTÅRTA
 
3 st ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl mjölk eller filmjölk
(2 msk kakao)
 
Sätt ugnen på 250 grader.
Vispa ägg och socker poröst och fluffigt. Blanda i mjöl, bakpulver och mjölk. 
Vänd ner på en bakplåtspappersbelagd långapanna.
Baka i 5 minuter.
Lägg ett bakplåtspapper och sockra det lätt. Vänd på den varma rulltårtan. 
Ta försiktigt bort papperet. Lossna det inte lägg emot en blöt handduk en stund.
Gör du rulltårtan så bred på sylten direkt och rulla försiktigt ihop tårtan med skaven nedåt.
Gör du tårta så låt botten svalna innan du lägger på den på bricka/fat och bred på sylt eller vad du nu kan tänkas vilja ha i tårtan. 
Tips: Chokladpudding i en nivå och krossad choklad i grädde i det andra sägs vara gott. Om igen, jag har ingen aning.
Låt dig väl smakas.
 

Kommentera

Publiceras ej