Jag ville åka till Hjo för att fota vid en stor hammare och stora, storasyster ville åka till Hem och Hobby och shoppa, så vi slog våra påsar ihop.
Men familjen Ottosson åker aldrig samma väg dit som hem så det blev också en tur på krokiga vägar i Hökensås.
 
Första stoppet blev vid Habo Kyrka.
Den otroligt vackra träkatedralen med sina sanslösa målningar är verkligen värd ett besök.
Det är inte många platser i kyrkan som det inte finns en målning på. Det gäller att man böjer på nacken ordentligt och tittar upp, för man får inte missa att även där är det målat.
Hur lyssnar någon på prästen här? Jag hade haft fullt upp med att titta på målningarna om jag varit här på gudstjänst.
Vi passade också på att fika uti det underbara svenska sommarvädret. Det var precis lagom varmt.
Sedan blev det många kringelkrokar i den vackra skogen i Hökensås. Vi förundrade oss över alla nybyggda hus som låg lite lagom långt ute i skogen. Speciellt de fem husen som bildade en ny liten by i en glänta. Hur kom det sig att de byggde just där? Ingen sjö och ingen övrig bebyggelse.
I Hjo gjorde vi en bra fördelning. Jag knallade bort till hammaren och fotograferade en massa och syster gick in på Hem och Hobby. De ligger snällt nog med bara ca hundra meter ifrån varandra.
Syster var glad att jag hade med mig stativet så hon slapp vara fotograf. Gjorde inte mig något för jag får bättre bilder om jag får hålla på med själv än att jag känner att fotografen inte vill vara där. Då blir jag stel och obekväm och korten inte bra.
Nu hittade jag på allt möjligt runt hammaren!
Sedan gjorde jag syster sällskap i den roliga hobbybutiken. Jag hittade flera roliga saker att inhandla.
Vi åkte ner till hamnen och åt gott och kors i taket! Jag glömde helt att ta ett enda kort på oss där vi satt och åt. Mycket ovanligt för att vara mig.
Innan vi gick tillbaka till bilen så tog vi oss en liten snabb tur i hamnen och vid närliggande park. Det är mysigt i Hjo.
Vi stannade också vid den långa parkeringsfickan längs med Vättern. Det är så vackert där när solen skiner och vattnet glittrar.
 
Vi hade tänkt att ta en snabbfika vid det mysiga, antar jag, fiket Lustfyllt utanför Habo, men jag hade glömt att de stängde klockan femton och vi kom dit halv fyra ungefär. Så det blev bara en snabb, lite besviken, titt från parkeringen innan vi gasade hemåt.
I Jönköping kom vi lagom till rusningstrafiken så syster valde att åka vi Hovslätt, Barnarp och Tenhult hem.
Väl hemma tackade jag för en mycket rolig och härlig dag. Det är alltid roligt att umgås med mina systrar.
Blev också många minnen från när jag körde buss för allra första gången. Vi åkte iväg mot Fagerhult på min första övningskörning och vände utanför en lagerbyggnad som ännu finns kvar. Det är några år sedan jag tog busskörkort. Om jag minns rätt så var det trettio år sedan den 8 februari i år.
Det kändes rätt från början att sitta bakom ratten på den stora turistbussen. Jag fick tom nöjet att köra om en långsam bil i en lång uppförsbacke innan Habo. Min lärare var mycket imponerad. Härliga minnen.
 

Kommentera

Publiceras ej