(null)
Huvudet rusade med tankar. 
Hur ska jag ta mig mot Newcastle och i förlängningen Sydney?
Då tåget 5.15 blivit inställt var det egentligen ingen mening med att åka till stationen vid halv fem. Men jag hade inte ro att stanna kvar på hotellet och jag kanske kunde få hjälp på stationen. 
(null)
Rummet var en frysbox då temperaturen utomhus bara var tio grader. Skönt när jag sov men eftersom jag inte kunde somna om blev det plågsamt och inte blev det bättre när det inte kom något varmvatten i duschen. Trots att jag lät det rinna i tjugo minuter. 
Blev en sval dusch. 
När jag kom till stationen stod det att vänthallen skulle öppna halv fem. Det gjorde den inte. 
Jag fick vackert vänta utanför och hoppas att någon snart skulle dyka upp. 
(null)
En känguru kom och hoppade förbi mig där jag satt och väntade. Det piggade upp. 
Efter en timma fick jag syn på en herre som kom ut från stationshuset för att röka. 
Varför hade han inte öppnat vid halv fem eller brydde de sig inte om att göra det för att tåget var inställt?
Men nu fick jag äntligen hjälp. 
(null)
Jag hade satte på mig mina nya jeans och linne och långarmad tröja. Har ingen jacka så efter ett tag plockade jag fram ytterligare en top att sätta på mig. 
När tågvärden släppte in mig så satte han på värmen så jag tinade strax upp. 
Han tog min biljett och skulle boka om mig på tåget som skulle gå 9.45. 
Han berättade att anledningen att tågen var inställda hade med facket att göra och inte alls maskinfel, som det stod i mailet. 
Strejk? Skyddsstopp?
(null)
Han var borta nästan en timma innan han kom tillbaka och berättade att han bokat om mig till bussen som skulle ersätta tåget även idag. 
Han kände igen mig från igår och tyckte att jag skulle fortsatt med bussen. För Grafton har inget att erbjuda. 
Sedan undrade han var jag skulle bo i Newcastle. Han fick hotellets adress och traskade åter iväg. 
(null)
När han kom tillbaka så hade han ordnat en tågbiljett inom Newcastle gratis. 
Stationen tågen Sydney-Brisbane stannar vid ligger en bit utanför själva staden och därifrån får man sedan ta tåg in. 
Han hade också skrivit ut en stor karta för att visa var hotellet låg och hur jag skulle gå för att ta mig dit. 
Väldigt snällt men jag kände mig lite idiotförklarad. 
Jag vet mycket väl var hotellet ligger och jag ska ta mig dit. 
Men jag tackade för all hjälp. 
(null)
Nu ska jag bara vänta tre timmar till innan bussen kommer. 
Tåget tar åtta timmar på sig mellan Grafton och Newcastle men bussen går snabbare. Trots att vi kommer ta paus halvvägs. Antar att vi inte kommer åka in till alla stationer, det går flera bussar istället för tåget, och att min buss kommer ta en snabbare väg med få stopp. 
Under tiden jag väntar gick och åt välbehövlig ordentlig frukost på ett café en kort promenad från stationen. 
Nu känner jag mig bättre och kan tackla vad dagen kommer kasta min väg idag. 
(null)

Kommentera

Publiceras ej