Vad gör man under årets sista dag om man heter Ingalill?
Jo, man går på bio så klart!
Det har likt 2018 varit ett intesivt bioår. Jag har varit på bio nästan varje vecka. Många gånger har det varit minst två filmer åt gången.
Visst, jag är lite manisk när det kommer till mitt biogående. Men jag älskar att försvinna in i biomörkret och för en stund glömma omvärldens elände. Att för en stund få något annat att tänka på.
Har huvudet hamnat i dåliga tankar är det kanon att gå på bio och göra en omstart av tankarna. Lite som när man startar om datorn när det är något som inte stämmer. För det mesta är jag glad när jag lämnar biosalongen. Finns tyvärr undantag, jag talar om dig Unga Astrid, men de är inte många. Tack o lov!
Det har blivit nittio biobesök totalt. Fyra stycken filmer har jag sett mer än en gång.
Avengers - Endgame fyra gånger och Rocketman, Star Wars: The Rise of Skywalker och Lejonkungen/The Lion King två gånger var dera.
Personalen på Filmstaden i Jönköping är helt underbara! De bjuder på popcorn och även film här och där blir gratis men mest pratar vi film. På tvären och bredden. Alltid lika roligt att gå till denna underbara biograf. Det händer att jag besöker andra men bäst är Jönköpings fina biograf.
Topplistan för 2019
AVENGERS -  ENDGAME
Vilket mäktigt avslut. Jag grät, jag skrek och jag skrattade. Aldrig har jag varit på en film där det jublades och skreks så högt under flera scener. En häftig bioupplevelse.
STAR WARS - THE RISE OF SKYWALKER
Så var då den 42 år långa filmsagan om Luke, Leia och Han slut. Den berör också på alla plan. Jag skrattar, känner spänning och gråter om vart annat.
ROCKETMAN
En film fylld med Elton Johns underbara musik. En musikal som inte hymlar med Eltons drogande och pillerknaprande. Sångerna flyter snyggt in i handlingen och ingen sång stannar upp handligen.
SHOPLIFTERS
En underbar hjärtevärmare från Japan på temat vad är en riktig familj?
ZOMBIELAND DOUBLE TAP
Sällan har jag gapskrattat så mycket som under denna film. Hade gärna sett den igen men hann inte.
EN DEL AV MITT HJÄRTA
Sveriges allra första filmmusikal med kanonbra musik av Tomas Ledin. En underbar hjärtevärmare till film signerad av Edward af Sillén. Vill se igen.
LEJONKUNGEN/THE LION KING
Så snygg CGI att det nästan såg verkligt ut. Var tvungen att gå på den på både originalspråk och svenska.
ROMA
Ytterligare en hjärtevärme. Den mexikanska superhyllade filmen som vann Bästa Utländska Film i februari. Den höll helt vad den lovade. Otroligt färgstark trots att den var i svart/vitt.
DEN SKYLDIGE
En dansk polis i bild konstant där man endast hör vad som händer per telefon. Så otroligt spännande och klaustrofobisk.
ASTERIX OCH DEN MAGISKA DRYCKEN.
Vilken underbar liten tecknad fransk film. Kunde inte sluta le efteråt.
KNIVES OUT
Smart whodunit med kanonbra ensamble och en Daniel Craig i högform.
 
Det var några av mina favoriter i år. Vilka var dåliga under året. Det vill jag bara glömma men sämst var japanska moralkakan Mirai.
Må 2020 bli ett lika bra filmår och må det börja alldeles snart.
FILM ÄR BÄST PÅ BIO!
 

Kommentera

Publiceras ej