Hittade bild på tårtan jag bakade till bästa bästisens 40 års fest.
Det var en helt enorm tårta! Den var så stor och tung att man var tvungen att vara två stycken när man skulle förlytta den.
Gjord på åtta rulltårtsbottnar, grädde, jordgubbssylt och vaniljkräm. Hon fyller i juni men jag fick en idé hur den skulle se ut redan innan jul året innan. Tur det så jag kunde bunkra upp med papparkaksdeg för byggnaderna. Jisses vad jag bakade och donade dagarna innan festen. Staketet är gjord av chokladdoppade grillpinnar. Kommer inte ihåg vad jag andvände till att göra gödselstacken men det var med all säkerhet ätligt.
Tio år senare gjorde jag tårta till nästan stora fest för bästa bästisen plus hennes dotter. De firade 75 år tillsammans, 50 + 25 år. I den hade jag chokladpudding och chokladfylld grädde. Det är den sista stora tårtan jag gjorde. Kommer nog inte bli några flera av det slaget. De kräver väldigt mycket energi. Men det var roligt så länge jag kunde koncentrera mig och fixa till stordåd.
Bästa bästisen mammas 75 års tårta. 
Jag vet inte hur många tårtor jag gjort igenom åren men det har varit några stycken. Det komiska i det hela är att jag själv inte äter tårta. Det är något med kombinationen sockerkaksbotten och grädde som får mig att vilja spy.
Tårta gjord till en klass som blivit sittande i en rondell då en ledvagn hade fastnat. 
Hade oändligt med idéer förr när det gällde tårtors utseende. Hur de smakade det har jag verkligen ingen aning om. Men eftersom folk fortsatte att be mig göra dem antar jag att de gick o äta i alla fall.
En av svågers 60 års tårtor. Han hade tårtbuffé. Syns inte på bilden men den är jätteliten, endast 10 cm bred.
Alla är gjorda på rulltårtssmet med recept från Sju Sorters Kakor. Jag blandar i 2 msk kakao i varannan smet så tårtan ser lite roligare ut att skära i.
 
 

Kommentera

Publiceras ej