• Så är circusen äntligen igång!
  • Som jag längtat! Här kommer intrycken från semifinal 1. Skrivna direkt efter varje framförande.
  • Bra inledning med men det hade varit roligare om de sjungit sångerna ihop istället var för sig.
  • Malin och Petra är toppen! Underbart att höra hur publiken vrålade Petra, Petra, Petra!
  • Bra vykort med två sånger från landens olika år.
  • Cypern: Silia Kapsis – Liar **
  • Oj, det här låter inte bra. Nervös? HOn är en av många ensamma "sexiga" tjejer i år. Hon är inte den bästa av dem men bra fart att börja Eurovision med.

  • Serbien: Teya Dora – Ramonda ***
  •  Ingen av mina favoriter i år men oj vilket snyggt iscensatt framträdande. Hon sjunger bra men jag går inte igång på detta.
  • Litauen: Silvester Belt – Luktelk ****
  • Bra driv i sången och publikens klappande ökar på det. Gillar den distinkta takten. Läckert nummer. Kom lite sura toner på slutet men inget som störde.
Storbritannien - Ozzy Alexander - Dizzy ***
Snyggt och mycket läckert nummer men hans sång är inte den tonsäkraste. Oj, vad surt det är ibland! Annars är låten väldigt bra.
  • Irland: Bambie Thug – Doomsday Blue ****
  • Så underbart knasigt! Det här gillar jag! Supersnyggt nummer! Sjunger bra i båda variationerna. Älskar det!
  • Ukraina: alyona alyona & Jerry Heil – Teresa & Maria **
  • Mångas favorit men jag tycker det blir rätt tjatigt efter ett tag och rappen tar aldrig slut. Jag avskyr rap! 
JAG ÄLSKAR EDWARD AF SILLÉN!!!!!!!!!!!!! Hans dräpande kommentarer mellan sångerna är klockrena!
  • Polen: LUNA – The Tower ***
  • Det kunde låtit bättre men numret är läckert! Snyggt när hon ligger på golvet och det ser ut som om hon rider på en häst men övergångarna när hon ska lägga sig är inte snygga. Man tappar bort henne när man bara ser dansarna.
  • Synd att hon sjunger så illa för annars hade det hela varit toppen. Numret förhöjer verkligen sången.
  • Kroatien: Baby Lasagna – Rim Tim Tagi Dim *****
  • Det är lite Käärijää light men jag gillar verkligen det här. En av årets största favoriter. Det är härligt rytmiskt. Underbart att höra publiken sjunga med!
  • Får gärna vinna.
  • Island: Hera Björk – Scared of Heights *
  • Så mossigt! 80-talet ringde och ville ha tillbaka sin sång! Hon sjunger bra men det är det enda. 
Vilket underbart mord på Ingemar Bergmars filmer!!!!!
 
Tyskland - Isak - On The Run *
Får han några poäng i finalen är det ett under. Låten är väl inte dålig men han är inte den mest karismatiske artisten om man så sänger. Har väldigt mycket James Newman-vibbar. Britten som inte fick en enda röst varken från juryn eller telefonrösterna.
  •  
  • Slovenien: Raiven – Veronika **
  • Det finns saker i denna sången som jag gillar men helheten är inte mycket att hänga i gran. Det är bara konstigt och inte på rätt sätt.
  • Finland: Windows95man – No Rules! **
  • Detta är inte sång, bara konstigt prat av windowsmannen. Men sångaren låter bättre nu än på finska uttagningen. Fyverkeriet är kul men detta är inte min påse någonstans.
  • Roligaste i numret. Hur de gör allt föratt dölja hans privata delar! Allt annat är skräp.
  • Moldavien: Natalia Barbu – In the Middle *
  • Finns inget jag gillar av denna vassa sången. Känns mycket budget, hon hade behövt ha dansare som distraherar så att man inte märker att detta är en tråkig sång. Den snedställda klappningen ser bara konstig ut.
Sverige - Markus & Martinus - Unforgettable ***
Jag önskar vi skickat Medina istället men norrbaggarna kan sjunga i alla fall. De har ingen bakrundssångare i ESC. Framträdandet är lite för videolikt till en början men öppnar upp snyggt på slutet. Då blir det riktigt läckert. 
  • Azerbajdzjan: Fahree feat. Ilkin Dovlatov – Özünlə Apar *
  • Kul att Azerbajdja... Baku, sjunger på aziriska för första gången och skippat svenska kompositörer men det här fynkar inte för mig. Falsksång emellanåt. Önskar att de skrippat engelskan och sjungit helt på sitt eget språk.
  • Australien: Electric Fields – One Milkali (One Blood) **
  • Han eh, hon, eh hen, dem eh, sjunger kanon. Den andra ser lite mer skräckslagen ut och sjunger därefter. Kanske inte direkt är en favritlåt men jag skulle gärna se detta i finalen. 
  • Portugal: iolanda – Grito *
  • Man får ju beundra Portugal för att då alltid går sin egen väg men jag gillar inte detta. Rätt ointressant och är ett av många nummer i år där körsångare eller dansare har masker för ansiktet.
  • Tråkigt men hon kunde i alla fall sjunga.
  • Luxemburg: TALI – Fighter
  • Äntligen tillbaka till efter 31 år.
  • Sjunger jättebra och snygga övergångar mellan engelska och franska. Gillar det här och önskar det till final.
Kungen av Eurovision, Johnny Logan sjunger Drottningens underbara Euphoria. Den gör han magiskt. Men jag hade hoppats på att de skulle sjunga sina vinnarlåtar ihop.
Oj, läste precis att det var meningen att de skulle sjunga den ihop men att Loreen hoppat av i sista minut. Hoppas hon har en rikgit bra anledning, för det hade varit toppen att se dem ihop. 
Men jag lapar i mig detta ändå.
 
Jag är ingen vän av familjen Wahlgren men Benjamin Ingrosso gör verkligen en snygg och bra mellanakt. Flera riktigt bra sånger. Snacka om gratisreklam!
 
Vidare går:
Serbien
Portugal
Slovenien
Ukraina
Litauen
Finland
Cypern
Kroatien
Irland
Luxemburg
 
Kunne levt utan de tre första bidragen men allt annat var toppen att de kom till final.
Så var första kvällen över.
Den var toppen! Malin och Petra kanon!
Snygga mellanakter och så var det roligt att tjatta med släkten i Stockholm under tävlingen. Vi är verkligen släkt!
 
 

Kommentera

Publiceras ej