Fläskpannkaka är en av mina absoluta favoriträtter. Har älskat det sedan barnsben då mamma alltid gjorde det i stekpannan.
Jag är inte bra på att laga mat och har inte kunnat fortsätta med många av mammas goda bak, kanelbullarna till exempel
Men fläskpannkakan kan jag göra en riktigt god en. Har hittat ett smidigt recept på nätet. 
Bjuder jag folk över på middag är det till nittionio procent alltid fläskpannkaka jag serverar.
 
FLÄSKPANNKAKA
2,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
6 dl mjölk
2-3 msk smör
200-300 g rimmat eller rökt fläsk.
Ställ ugnen på 225 grader.
Jag använder mig oftast av tre stycken baconpaket som jag klipper ner i en stekpanna för lite lätt uppvärming. Det går också att bryna fläsket i långpannan direkt i ugnen.
Gör iordning smeten. Häll över det stekta fläsket i långpannan och sedan smeten. Se till så fläsket fördelas jämt över pannan. 
Grädda pannkakan i mitten i ugen i ca 25 minuter eller tills den är gyllenbrun.
Servera den sedan med din favoritsylt.
Smaklig måltid!

Kommentera

Publiceras ej